fredag 28 oktober 2011

Sakta upp & fort ner

Klokhet
I takt med att vi blir allt mer livserfarna blir vi klokare. Det är bara ålder och erfarenhet som kan bjuda på det som kallas klokhet. Jag har sedan länge varit intresserad av filosofi. Vad skall jag jämföra filosofi med? Jag tror jag väljer att jämföra det med ett gott vin i kombination med Soduko. Om du har en känsla för vad filosofi är, håller du med? Klokhet eller vishet kan bara mängden erfarenheter bjuda på. Energi är viktigt men klokhet innebär att man också kan kompensera mindre energi med smart energiförbrukning. Håller du med? Nytt är långt ifrån synonymt med bättre. Håller du med?

Tänk efter
Var jag klok när jag i mitten av augusti köpte en del aktier? Det får vi se eftersom jag avser att ha aktierna under en längre period. Det som var uppenbart var att fallet på aktiemarknaden fortsatte efter mina köp. Jag lyckades inte, som de allra flesta, pricka in botten. En bit in i oktober vände börsen och den har under månaden nästan gått upp hela 20%! Det är rätt bra eller hur? Trots att det är bra skall man alltid ha klart för sig att det tar lång tid att bygga framgång men det går betydligt snabbare att förlora det man har. Aktiemarknaden är filosofiskt intressant då den så tydligt visualiserar denna sanning. Om du sätter dig och räknar lite skall du se att det är segt att få en mycket positiv utveckling på en aktie men det kan gå väldigt fort att förlora väldigt mycket pengar (även om man inte förlorat förrän man sålt). Om du köpet på 100 och den sjunker till 50 har du "förlorat" 50%. När det väl vänder så måste aktien gå upp 100% för att du skall komma tillbaks till där du var. Så är det i väldigt mycket i våra liv. Håller du med? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar