onsdag 19 oktober 2011

Självbild och förtroende

Är människovärdet lika?
Jag kan itne låta bli att reflektera över synen på människovärdet i samband med den fångutväxling som nu ägt rum i Israel/Palestina. En Israel mot över 400 Palestinier. Jag tycker att varje människa har samma värde. Jag tycker också att symbolhandlingar har en mycket stor betydelse. Hur tolkar du att en person byts mot över fyra hundra?

Förtroende
Att vara förtroendevald är bland det finaste man kan vara i min värld. Demokratin har tagit lång tid för mänskligheten att utveckla och den måste försvaras och utvecklas varje dag. Jag måste säga att jag blev väldigt förvånad av att läsa en artikel, som visserligen kan vara felaktig, om att Anders Borg (I DN) inte vill vara folkvald representant. Han vill gärna vara finansminister och han vill gärna vara med i Moderaternas partistyrelse. Om jag är enkel i min analys så innebär det att Anders Borg endast vill svara inför Fredrik Reinfeldt. Anders Borg jobbar inte för det svenska folket. Anders Borg jobbar för Fredrik Reinfeldt och för Moderaterna om detta tydliga ställningstagande stämmer. Jag tycker att det känns tveksamt att en person med den makten inte tycker att det är viktigt att också känna ett direkt ansvar mot väljarna, mot sitt folk man är satt att göra nytta för. Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar