torsdag 13 oktober 2011

Tacksamhet och insikt

Idag
Varje dag är idag. Varje dag är en dag som du kan göra till något som ger dig mer mening. Gör du det? Om inte, varför inte? Idag hade jag förmånen att träffa ett gäng som träffats i snart 20 år, regelbundet, och som byggt broar, kunskap och vänskap tillsammans. Gränsöverskridande. Ett gäng som vet vad det innebär att vara företagare, ledande ministrar, storbolagsledare, generaldirektörer och verksamhetschefer i utsatta uppdrag. Vad skall jag säga om att just jag får vara med i denna grupp? Jag säger kul och smickrande. I synnerhet i ljuset av att många av oss blivit vänner efter alla dessa år av ömsesidigt lärande. Idag är viktigt. Du vet inte om du har en morgondag. Tar du vara på idag?


Rotary
Jag är med i Rotary. Har jag tid med det? Nej. Men det är en fantastiskt positiv kraft för att bidra till något mer än din egennytta. Det gillar jag. Hur kom jag på tanken att bli en Rotarian? I synnerhet med tanke på att jag har en relativt sett ansträngd aganda. Min morfar är att tacka för det. Rotary har haft en myckt positiv påverkan på hans liv och han ville att jag skulle få samma chans som honom att uppleva Rotarys positiv kraft. Min tid räcker inte riktigt till men jag försöker levera i de kommittéer som jag bidrar i. Vad är Rotary? Låt mig citera en höjdare i dagens Rotary;
"Det behövs mod för att se vad som behöver förbättras och förändras, identifiera behoven och arbeta för att åstadkomma de förbättringar och förändringar som är nödvändiga". Han säger också "Mahatma Gandi sa att vi måste bli den förändring vi vill se i världen! I Rotary eftersträvar vi hög etisk standard och att vara hederliga och ärliga, att dela med oss av vänskap och goodwill samt att betrakta varje enskild människa som den unika varelse hon är." Tror du att Juholt är Rotarian?

Ännu ett möte med "Hanna-gruppen". De är så trevliga och givande. Juholt fick allt för mycket utrymme i mötet men vi hann med mycket annat också. Den stora besvikelsen för mig var att konstatera att Anna inte är chef över skolinspektionen. Det var någon annan generaldirektör..... Den generaldirektören gör inte ett tillräckligt bra jobb tycker jag. Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar