onsdag 28 augusti 2024

Rälsinfrastruktur i kris

När ideologi går före sunt förnuft

Har en stor majoritet av väljarna nu lärt sig att det är idiotiskt att låta ideologi gå före sunt förnuft och praktiskt tänkande? Marknadsekonomi är det bästa systemet för att skapa högt välstånd i ett samhälle. Om man börjar privatisera tidigare offentliga monopol måste man ha en trovärdig implementationsplan som leder till önskat resultat. Önskat resultat var förhoppningsvis inte bara att vissa personer skulle bli väldigt rika på en usel implementation. Att marknadsekonomin är det bästa välståndssystemet innebär inte att all verksamhet är klok att drivas av privata företag med intresset att maximera vinst. Särskilt inte i vår tid där riskkapitalister och fondförvaltare med relativt korta perspektiv ”enbart” ska maximera värdet på sitt innehav. Det vill säga köpa, pimpa upp så mycket det går och sälja vidare. Inte sällan ett pyramidspel där handlarna tjänar pengar och bland annat pensionssparare tar riskerna.

I efterhand kan den som vill se verkligheten inse att borgerliga regeringars ideologiska utförsäljningar av tidigare offentliga verksamheter blev dåliga för invånarna. Skolan avreglerades på ett dåligt sätt och offentliga tillgångar såldes av till löjligt låga priser som direkt gjorde köparna rika. HVB hemmen blev bankomater för många oseriösa och många av dem drivs nu enligt Polisen av personer starkt kopplade till organiserad brottslighet med stort våldskapital. Järnvägarna har sedan länge kvalitetsmässigt spårat ur. Pragmatism och sunt förnuft är alltid bättre än teoretisk ideologi. Ideologier ska hjälpa till som ramverk för beslut i det okända men när konkreta sakfrågor ska avgöras måste pragmatism och sunt förnuft råda. Räls är monopolverksamhet. Underhållsverksamhet av räls blir också monopolverksamhet om den ska skötas effektiv. Reservdelar, nya växelsystem, digitala trafiksystem ska upphandlas men kräver smart upphandling för att inte helt hamna i leverantörens giriga klor. Jag är positiv till att allt som i god konkurrens kan utföras av privata aktörer ska utföras av privata aktörer. Samtidigt är jag emot slöseri och dumhet.

Ulf Adelsohn, tidigare moderatledare, har rätt i sin kritik i Omni nedan. Illa genomförda privatiseringar och en vansinnig invandringspolitik har de senaste 30 åren skadat Sverige kraftigt. Har några ansvariga rikspolitiker kännbart fått ta ansvar för dessa härdsmältor? Nej. Sjukt system. För varje dag som går blir det allt mer obegripligt för mig att inte minst 50 procent av invånarna i Uppsala kommun och Region Uppsala röstar på Utvecklingspartiet demokraterna, UP. 100% av Uppsalabor för Uppsalabor i hela region Uppsala. 

”Den svenska järnvägen har varit ”en lekstuga för okunniga politiker i 35 år”, och vissa delar bör återförstatligas. Det säger Moderaternas förre partiledare Ulf Adelsohn till DN.

Adelsohn var SJ:s ordförande 2002–2011 och menar att avregleringen av järnvägen har skapat ett ”sönderstyckat kaos”. Ett problem är att nästan allt underhåll läggs ut på entreprenad och att det saknas samordning.

– Återskapa Banverket och Vägverket och låt de som kan järnväg få ansvaret för järnvägen. Vi måste också delvis återförstatliga vissa delar, säger han.”

https://omni.se/adelsohn-jarnvagen-en-lekstuga-aterforstatliga/a/yEEPWR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar