Beteendevetenskapen bär på framgångarna
De stora entreprenörerna tar inte över tidigare offentliga verksamheter och driver dem effektivare för att få fram nödvändiga vinster. Dessa entreprenörer kan vara bra för samhällsutvecklingen om de levererar med rimlig kvalité men det är inte de, eller ens de som kommer på smartare kvalitativa nya sätt att leverera upphandlade offentliga tjänster som leder till bra vinster, som bär på ”guldet” mot högt generellt välstånd. Det ”guldet” skapas inom de avancerade verksamheter som utvecklar, producerar och säljer sina produkter och tjänster internationellt. Det är förädlade naturtillgångar, forskningsresultat industrialiserade inom transportsektorn, sjukvården, digitaliseringen, matförsörjningen med mera som tack vare entreprenörer gjorde Sverige rikt. Och riskkapitalister är mycket viktiga för att entreprenörers drömmar ska få en chans. Varje samhälle som vill bli framgångsrikt måste uppmuntra entreprenörskap, måste behålla entreprenörer och de allra bästa attraherar entreprenörer från andra samhällen att flytta till dem. Just så vill jag att Uppsala ska vara. Uppsala är attraktivt men kan bli mycket attraktivare om vi låter de globala idébyggarna bygga.
Kunskapen om oss människor och våra beteenden är extremt värdefulla för den som vill bli framgångsrik företagare. Totalt kundfokus, att möta köpares behov och leverera minst i linje med deras förväntningar, skapar framgång. Förmågan att skapa varumärkeslojalitet, känslan av att vara del av ett vinnarlag och att känna sig trygg i sina köp skiljer de seriösa företagarna från de oseriösa. Beteendevetenskapen kan lära oss mycket. Tyvärr utnyttjas den kunskapen även flitigt av oseriösa. Nedan ett intressant BBC-reportage om beteendevetenskapens affärsbetydelse.
”In an interview with the BBC, founder of the multimillion-dollar skincare empire Dermalogica talks about entrepreneurship, independence and why human skills are the future of the service industry.”
”After three decades of building a business, Wurwand has seen the technological landscape change. But while so much talk centres the development of artificial intelligence, she's confident there's no replacement for the human touch in service industries.”
https://www.bbc.com/worklife/article/20240118-jane-wurwand-interview-influential-katty-kay
Geopolitiken gör nu att regionaliseringen återigen blir fokus för att säkra leveranskedjor men också för att stärka den egna innovationskraften. Avancerad produktutveckling kräver att ett företags forsknings- och utvecklingsverksamhet också har en närliggande produktionsenhet. Så tänkte inte affärsledare under många år. Nu gör de det. Och samhällen som vill bli framgångsrika bygger branchkluster som i ”ringar” kan beskriva hur deras ”eko-system” hänger ihop. För mig är det obegripligt att inte alla kan förstå att t ex globalt framgångsrika affärs- och utvecklingskluster kopplade till Life science, Grön utveckling och Digital utveckling skapar kraft för alla andra näringar och offentlig sektor. Uppsala har alla chanser att bli ett geografiskt område med en av världens mest framgångsrika ekonomier. Genom att skapa dessa kraftfulla kluster blir det verklighet. När klustren är etablerade stärks de av egen kraft.
Små befolkade samhällen som t ex Sverige, Danmark, Norge och Schweiz kan vara mycket välmående om det finns gott om entreprenörer, finansiärer och ett samhällskontrakt om att alla som kan bidra till det gemensamma värdeskapandet ska bidra till det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar