Pojkkrisen är ett faktum
”En skola för alla”, är det möjligt och hur är balansen uppbyggd mellan olika hormonuppsättningar, kulturell bakgrund och funktionsproblematik i en sådan skola? Förr var det ”bara” närhetsprincipen som gällde. Det var i alla fall enkelt. Dagens skola underpresterar och bidrar inte längre till att stärka svensk konkurrenskraft i världen. Det är ett stort politiskt misslyckande och flera partier bär ett särskilt stort ansvar för haveriet. Bland annat ständiga skolreformen, försämrade villkor för lärarna, ständiga riktade statsbidrag och en ansvarslös invandringspolitik har skapat haveriet.
Olof Peterson, GP, skriver läsvärt om pojkar och skolan nedan.
”Flickor presterar bättre i skolan än pojkar. Erik J. Olsson och Catharina Grönqvist Olsson skriver i en debattartikel i Expressen 30 juni om sin nya bok Den mjuka staten: feminiseringen av samhället och dess konsekvenser. Den tar upp flera punkter om varför pojkar presterar sämre i skolan än flickor. De pekar på att skolans läroplan och värdegrund skapar en utbildningsmiljö som statistiskt sett är mer anpassad till flickor.”
”Diskussionen om varför pojkar presterar sämre än flickor i skolan är inte ny. Det är ett mönster man har kunnat se år efter år och som måste problematiseras. Ska vi ha en likvärdig skola så måste vi ta trender som denna på allvar. Att en grupp återkommande halkar efter i skolan vittnar om ett strukturellt problem i utbildningsväsendet. Vi riskerar en framtid där allt fler män halkar efter med en ökad risk för utanförskap och kriminalitet.”
”Den andra delen författarna lyfter är skolans värdegrund. Den är central inte bara för skolan som verksamhet, utan formar också undervisningen då det är värderingar som genomgående ska förmedlas i skolans uppdrag. Historiskt skulle skolan verka för att stärka grundläggande demokratiska värderingar. Uppdraget har dock successivt utökats med bland annat mångfald, social rättvisa och jämställdhet. Flickor och pojkar skiljer sig åt värderingsmässigt. Generellt är pojkar mer individualistiska medan flickor är mer universalistiska. Inte minst kan man se detta bland förstagångsväljare där trenden att pojkar röstar höger och flickor röstar vänster blir allt starkare.”
”Fångar vi inte upp pojkarna så riskerar vi inte bara att spä på klyftan mellan könen. Vi kommer också att ha en generation pojkar som växer upp, känner sig svikna av skolan och löper en högre risk att hamna i utanförskap och kriminalitet. Det är dags att se till samtliga elevers styrkor för att skapa en likvärdig skola för alla.”
Idén om pojk- och flick-skolor kanske krävs? Tänk om det är det som på för- och grundskolan kan bli den enda riktigt bra integrationspolitiken?
Idag är jag i Ajaccio på Korsika. Napoleons födelseplats. Grabben blev en av världens kändaste personer. Tusentals böcker har skrivits om honom. Var han duktig i skolan? Knappast men han hade tydligen ett fantastiskt minne, snabb strategisk och taktisk förmåga och hög energi. Det räcker långt i praktiska roller som att vara soldat. Många praktiskt duktiga kan bli framgångsrika om de inte kvävs av teori i skolans värld. Är det den stora lärdomen Napoleon bjöd på? En sak är helt säker, han försämrade kvinnors rättigheter under sitt styre.
https://popularhistoria.se/civilisationer/regenter/napoleon-kuppmakaren-fran-korsika
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar