tisdag 27 augusti 2024

Fritidskort

Enkelt och fuskfritt

Hur kan vi stärka socioekonomiskt svaga barn och ungdomar för att förbättra inkludering och integration? Vi måste inkludera mycket bättre än hittills. Civilsamhället, frivilliga inkluderingsinsatser och praktiska gymnasieutbildningar bär på svaren. Praktiska gymnasieprogram är extremt viktiga även för att bryta den organiserade brottslighetens allt mer skrupelfria rekrytering bland barn. Vi måste få fler barn och unga att integreras i multikultiföreningar och med bra praktiska utbildningar som ger en bättre och snabbare väg in mot självförsörjning och yrkesstolthet. 

Subventionerade fritidskort är viktigt. Det ärende del av UPs inkluderingspolitik. Det går att hantera! Vi måste dock hitta en metod som inte gör att administration äter upp alla pengar eller att pengar går till organiserad brottslighet. Håkan Sandh problematiserar i nedan debattartikel i Expressen. Det är bra men det går att lösa och det måste göras.

Fritidskortet skall bidra till att fler barn och unga (8-16 år) deltar i ledarledda idrotts- eller kulturaktiviteter. Ambitionen är mycket lovvärd men sedan blir det mesta fel.”

Nu är det dags att ändå släppa på prestige, skrota förslaget och byta ut det mot ett direkt stöd till idrotts- och kulturverksamhet. Skapa ett nytt ”fritidslyft” med 400 miljoner direkt till idrotten och lika mycket till landets kulturskolor. Rikta allt dit det gör störst nytta. Kräv låga avgifter.”

https://www.expressen.se/debatt/bra-ambition--men-allt--blir-fel-med-fritidskortet/

Idag kan jag inte låta bli att än en gång konstatera att Sverige leds extremt dåligt. Sträckan Uppsala Stockholm är en av landets mest viktiga både för forskning och näringsliv. Att inte under peak säkra upp direktavgångar för pendlare innan man skrotar SJs pendeltrafik mellan städerna är ytterligare ett skrämmande exempel på statens inkompetens vad avser sambandslära. Om SJ budgetförhandlar på detta dåliga sätt gör inte saken bättre. Usch! Sparka SJs styrelse och verkställande ledning. Sätt in industrifolk som kan logistik och sambandslära.

SJ lägger ner pendlartrafiken mellan Stockholm och Uppsala, något Dagens Nyheter var först med att rapportera. Enligt SJ går man back 50 miljoner per år på sträckan och tågen kommer sluta gå den 15 december.”

https://sverigesradio.se/artikel/just-nu-sj-lagger-ner-uppsalapendeln

På dagens arbetsutskott till kommunstyrelsen fick vi veta att kommunen inte blivit informerad om nedläggningen. Trafikverket (staten) och Regionen (ansvarig för kollektivtrafiken) förväntas lösa allvaret i situationen….”Det är synd om människorna” som Strindberg sa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar