söndag 10 september 2023

Nyttiga idioter

Marknadsföring till varje pris

Grattis till advokatbyrån som gjort en film till sociala medier som fått mycket uppmärksamhet. En advokatbyrå som jag antar tjänar mycket pengar på att försvara kriminella som klienter. Det kan vara väldigt lönsamt att hjälpa grovt kriminella att gå fria då det inte kan ställas utom rimligt tvivel att de är skyldiga. 

En gärningsman som rycker en väska från en ung kvinna och flyr därifrån. En advokat som blir vittne till brottet – hoppar över det liggande offret och springer efter gärningsmannen för att lämna över sitt visitkort. Advokatbyrån KRIM advokaters reklamkampanj har mötts av stark kritik och nu har man valt att plocka ned filmen.”

https://www.tv4.se/artikel/5J5u3cNuMD9kOnfHFX855F/massiv-kritik-mot-advokatbyrans-film-pa-sociala-medier-kan-vara-foerbjudet

Det finns gott om personer som försvarar dåligt. Både dåligt i form av kriminellt men också i form av usel kvalité. Personer som stöttar t ex Putin utan att de anses förstå det kan kallas ”nyttiga idioter”. Vad innebär det när skattemedel i allt större utsträckning läggs på kommunikationsjobb samtidigt som kärnverksamheterna lider av många brister? Är de som tar sådana jobb ”nyttiga idioter” om de bidrar till att dölja brister inom till exempel skolan och sjukvården? Bidrar till att deras egna barn får sämre utbildning och själva får köa för vård så att de kanske hinner dö innan hjälpen kommer. Nja, de flesta av allt för många kommunikatörer gör ett viktigt arbete kopplat till kärnverksamheterna. När politiker prioriterar måste det vara på att inte öka skattetrycket och att säkra kärnuppdragen, inget annat! Bland annat därför är det relevant att ifrågasätta hur mycket resurser som går till stödverksamheter som kommunikation.

Är det möjligen en ”kommunikatör” som kommit på advokatbyråns marknadsföringsidé? Leif Östlings och Jan Scherman skriver en läsvärd debattartikel i Dagens industri som jag bifogar nedan.

Kommunikatörerna tenderar att föröka sig i samma takt som medierna tvingas skära ned. Allt fler ska agera kommunikativ grindvakt, allt färre har till uppgift att förmedla vad som händer innanför grindarna.”

Överhuvud taget menar vi att det stora problemet här ligger i att de sammantagna resurserna inte används för att stärka kärnverksamheterna utan läggs på att dölja de brister som finns. Däri ligger den stora problematiken med kommunikatörsexplosionen.  Medborgarna har rätt till osminkad öppenhet och att skattemedel används för att underlätta insyn och transparens.”

Ska utredningen kunna bidra till att öka öppenheten i vårt samhälle och bidra till skattenyttan i landet måste den vila på kvalitativ grund. Vi måste få en förklaring till kommunikatörernas invasiva spridning. Vår bestämda uppfattning är att en sådan kunskap skulle kunna bana väg för en mer effektiv hantering av våra skattemedel där kärnverksamheten sätts i centrum och där mörkläggning av obehagliga fakta förhindras.”

https://www.skattenytta.se/debattartiklar/kommunikatorer-malar-over-rosten-pa-samhallskroppen

Även Sakine Madon, UNT, hänger på och lyfter återigen upp vansinnet med för många offentliga ”kommunikatörer”.

På den här ledarsidan har vi framför allt skrivit om Uppsala kommuns kommunikationsstab, om hur den vuxit betydligt på senare år och hur ansvariga har sett som sin uppgift att skapa ”en attraktiv bild” av Uppsala. Det är inte unikt. Bara Göteborgs stad har numera 273 heltidsanställda med kommunikatörsuppgifter. Dagens Samhälle rapporterade tidigare i år att offentlig sektor dessutom spenderar nära två miljarder kronor på "pr, reklam och kommunikation" från privata bolag (22/3).”

https://unt.se/ledare/kronika/artikel/vi-far-pr-och-kommunikatorer-for-pengarna/r407vq0j



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar