måndag 4 september 2023

En stund på jorden

5000 blogginlägg

Vem är du? Vad har du för bakgrund? Vad gör du idag? Har du framtidsambitioner? Vem är jag? Det är inte enkelt att svara på en sådan enkel fråga. Jag är mina genetiska arvsanlag. Jag är summan av all den erfarenhet, alla relationer och all utbildning jag byggt upp i olika miljöer under 59 år. Idag ”firar” jag 5000 blogginlägg. Dessa inlägg beskriver på många sätt vem jag är och hur jag tänker. En varudeklaration jag gärna skulle vilja ha innan jag röstar på ett parti och en partist i allmänna val. Nedan bifogar jag dagens debattartikel i UNT av Harald Nordlund. Den är värd att läsas av dem som tycker att demokrati är viktigt. Vår demokrati har problem både på hemmaplan och i världen. För mig är det viktigt att försöka bidra till att demokratin stärks, inte försvagas.

"Av världens alla länder klassificeras drygt 10 procent som utvecklade demokratier, cirka 35 procent demokratier med brister och drygt 30 procent som auktoritära regimer (folket förväntas åtlyda maktens förväntningar och individuella friheterna är begränsade). Övriga är vad man kallar hybridregimer (inte fullt utvecklade demokratier)."

"I vilken utsträckning får vi veta var respektive parti står och vad kandidaterna avser att, inom ramen för sina partiprogram, driva för frågor. Att döma av undersökningar är kunskaperna om olika kandidater små. Personvalet är, mer eller mindre, meningslöst. Att sticka ut är riskabelt, då sprickor i ”blocket” kan bli synliga. Media fokuserar på, till en del, partiernas egna marknadsföringar, men främst på spelet mellan olika block. Pressen på att visa enighet i det egna blocket blir överordnad profilering. Konkurrensen mellan kandidaterna blir otydlig." 


Jag är mannen, pappan, farfar, sonen, brodern, vännen, mentorn, rådgivaren, chefen, ledaren, delägaren, samarbetspartnern, kollegan och konkurrenten. Då och då också filosofen. 

När jag roade mig med att skumma igenom mina 5000 blogginlägg kunde jag konstatera att jag lyckas ge dem som bryr sig om vilka som politiskt styr oss en mycket god uppfattning om vem jag är. ”Sveriges tydligaste politiker” blev jag kallad på en konferens 2016. Och att jag i ”folkmun” kallas ”sanningssägaren” tar jag som beröm. Helt klart är att den som besvärar sig att läsa mina blogginlägg kommer att få både en läsvärd historiebeskrivning men också kunna konstatera att jag tidigt ser både allvarliga problem och stora möjligheter. Att jag resonerar om problemen och möjligheterna. Att jag resonerar om vad som krävs för att lösa växande problem och för att ta vara på stora möjligheter. Gång efter gång kan jag konstatera att jag är tidigt ute med problemanalysen och att jag möter mycket motstånd för mina slutsatser. Gång efter gång kan du själv ta reda på vad som händer allt för många år senare för att på allvar börja lösa problem eller ta vara på stora möjligheter. 

Sedan jag blev en ”offentlig person” har bloggen blivit som en dagbok som jag aldrig skrivit. De som ständigt skriver dagböcker måste ha en fantastisk källa för att finna självinsikt. Att bättre förstå vem man ärligt är. Ja, ja jag tillhör inte dem som lägger energi på att gräma mig om det som varit utan försöker ta lärdom av det och lever framåt, inte bakåt. En lärdom är att dessa dagliga blogginlägg är krävande och en belastning jag avslutar med glädje när mitt offentliga liv som politiker är över. Då tycker jag inte längre det är viktigt att de som bryr sig ska få en chans att förstå hur jag tänker och resonerar kopplat till smått och stort.

Om jag dör imorgon, och hinner tänka efter, kan jag konstatera att mitt liv bland annat bjudit på:
- En uppväxtmiljö som stimulerade självständighet och en inre trygghet. En familj som håller ihop och aldrig hittills haft några större bråk.
- En fantastisk relation med min morfar.
- En fantastisk relation med min mentor.
- Fantastiska relationer med starka, duktiga och drivna kvinnor.
- Bra relationer med svärföräldrar.
- Fantastiska relationer med mina två underbara barn.
- Bra relation med min svärdotter. 
- En härlig livsupplevelse att få barnbarn.
- Fantastiska och mycket givande vänskapsrelationer.
- Fantastiska studietider och träning samt globalt nätverkande inom JCI.
- Utvecklande, krävande, roliga och framgångsrika arbetsmiljöer på IBM, IMI och Ericsson. 
- Fantastiska upplevelser när jag bott i Uppsala, Dallas, Los Angeles, Stockholm, Kuala Lumpur och Tokyo. 
- Fantastiska upplevelser på alla mina resor i världen, både genom jobb och privat. 
- Lärorika och framgångsrika upplevelser i de styrelser jag engagerat mig i. 
- Viktigt och meningsfullt politiskt arbete för att i ett geografiskt område som ligger mig varmt om hjärtat tjäna invånarnas bästa.

Jag passar på att även här tacka för alla gratulationer på min födelsedag i lördags! Tack! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar