lördag 9 september 2023

Det heligaste av heligt

Där ”vilar” min farmor och farfar

Metaforen för det största på jorden anses av många vara Jerusalem. I Palestina, eller Filistin som det hette innan britterna döpte om det. Utanför denna stads gamla murar, nära Jaffa gate, ligger min farmor och farfar begravda i en stor gravplats i en grekortodoxisk kyrka. 

I Jerusalem födde min armeniska farmor min biologiska pappa. Jerusalem har jag besökt både med familj, vänner och yrkesmässigt. Det är onekligen en plats med ett kraftfält utan motstycke i vår mänskliga värld. Kanske inte så konstigt eftersom jordens två största religioner betraktar den som mycket helig. Och en mycket framgångsrik folkgrupp, judarna, håller den också helig. Tro det eller ej men dessa tre ”grupper” beskriver i sina trosberättelser att de hör till samma ”urfader”…. Ibland gillar inte syskon varandra… Särskilt inte när man bråkar om makt.

1371 begav sig ”Heliga Birgitta” till Jerusalem. Nedan reportage i SR/P1om Jerusalem är värt att lyssna på. Jerusalem har haft en stark betydelse i Sverige under lång tid.

https://sverigesradio.se/manniskorochtro

En sak som inte borde vara heligt är hur man röstar. Frågar du mig är det korkat att rösta på partier bara för att man alltid gjort det. Eller för att man tror att de är bäst för dig själv. Personligen har jag alltid grävt i sakpolitiken och information om de personer som partiet erbjuder som sina nyckelspelare. Personligen har jag aldrig uppskattat de allra flesta delar av Vänsterpartiet och Miljöpartiets sakpolitik. Ideologier som inte bygger på vetenskapliga kunskaper om människans beteenden. Och naiva politiska idéer som ställt till mycket av det som gått illa i Sverige. För den som glömt bort det kan jag påminna om att det är under de tider som Miljöpartiet kraftigt fått påverka svenska regeringar som Sveriges kraftiga förfall skett. 

Jag kan också passa på att påminna om att det var Alliansregeringen som under Reinfeldts ledning som införde en vansinnig migrationspolitik. Och det var under Reinfeldts ledning som svenskt försvar kraftigt försvagades. Det var också under Reinfeldts ledning som Sverige som enda land tillät privatisering av skolor i bolagsform. Och det var under Reinfeldts ledning som tågtrafiken i Sverige avreglerades… Ändå anser många att Moderaterna kan leda Sverige mot framtida segrar. Det kanske de kan. Men i ovan mycket stora frågor kraschade Sverige under Moderat ledarskap. Det är fakta. Men visst, mankarna alltid skylla på klantiga tjänstemän som inte kan göra det man önskar på ett bra sätt…

Åter till det heliga landet. Kallat Palestina, Filistin, och Israel. Om du bättre vill förstå vad som nu händer i det heliga landet ska du lyssna på nedan SR dokumentärprogram. Det är ett allvarligt läge i Israel, och de judiska extremister som Netanyahu lierat sig med kanske driver landet mot inbördeskrig. Högt respekterade och ledande israeler varnar för att det är den värsta konflikten under det nya landets 75 år. Ett land som inte jämlikt styrs av lagar och av fristående domstolar är inte en demokrati. Lagar ska styra grunderna i samhällsbygget, inte godtycklighet av dem som för stunden vunnit makten. 

https://sverigesradio.se/avsnitt/israel-och-hotet-inifran



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar