Misslyckad skolpolitik
Skolan är misslyckad. Förstatligande är inte lösningen på problemen. Skolan styrs nästan helt av staten redan som det är via lagstiftning, Skolverket och Skolinspektionen. Organisatoriskt är lösningen för skolan att reducera antalet kommuner från 290 till max 100. Lägger vi dessutom ner Regionerna som egen politisk lekplats frigörs stora resurser till skolan och sjukvården.
I Utvecklingspartiet demokraternas Hållbarhetsöverenskommelse med Socialdemokraterna är skolan prioriterad. Det märks också i den budget som minoritetsstyret lagt fram i Uppsala kommun.
Nedan debattartikel är bra. Det är dock dags att faktiskt fatta att säg 25 procent, var fjärde elev, har begränsade inlärningsförmågor eller behov av studiemiljöer som inte "vanliga" skolor kan erbjuda. Det är så. Det vet de flesta. Ändå ska vi ur någon form av "fin medmänsklig ambition" tvinga dessa 25 procent att inte få utvecklas bättre utifrån sin förmåga och sina särskilda behov. Det är ett stort skolmisslyckande. Flera av dessa 25 procent klarar till exempel inte av att vara i skolmiljöer med massor av elever och klasser på runt 30 elever. Många av dessa 25 procent skulle utvecklas bra och bli självförsörjande fort om de redan från 8:an kan välja praktiskt inriktade utbildningar. Usch hur illa vi sköter det viktigaste vi har, våra barn och unga. Och den plats där de enligt lag är tvingade att gå, våra skolor. Enligt mig är det som vanligt brist på klokt ledarskap som är huvudproblemet.
Du som bryr dig om skolfrågor, läs nedan debattartikel i DN-debatt.
"Skolorna klarar inte att kompensera för elevernas olika förutsättningar, och socioekonomisk bakgrund har blivit allt viktigare för resultaten. Stödjande åtgärder sätts in för sent och ibland inte alls. Det finns betydande skillnader i tillgången på behöriga lärare, och läromedel saknas i stor utsträckning, skriver Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson."
https://www.dn.se/debatt/svensk-skola-ar-inte-en-skola-for-alla/
Sluta pladdra om ”barnens rätt” och ”barnfokus” när år efter år går utan att skolan säkras som den kompetenta plattform för lärande och ambition om jämlika möjligheter som skolan ska vara.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar