onsdag 14 oktober 2020

Nolltolerans mot brott

Hur bryts skolans dysfunktionalitet?

De flesta är pinsamt medvetna om att skolan idag inte levererar den mängd goda studieresultat som krävs för att Sverige ska klara av att vara fortsatt globalt konkurrenskraftiga. Brottsutvecklingen i våra skolor är också helt oacceptabel. Alla som inte blundar kan ta del av dessa fakta. Den stora frågan är vad vi gör åt det? Om vi säkerställer att betygssystemet återgår till det gamla systemet där man inte är chanslös att kraftigt förbättra sig över åren bör skolorna inte plågas av nya idéer om hur utbildningen ska bedrivas. Skolorna har länge krävt arbetsro och önskat att politikerna slutar att ständigt ändra skolornas förutsättningar för undervisningen. Det som nu bland annat krävs för att lösa en dysfunktionell studiemiljö är att bättre utvärdera huvudmannaskap, säkerställa mer fysiska aktiviteter kopplat till skolan, bättre matchning mot praktiska utbildningar, effektivare digitala bildningsverktyg och nolltolerans mot brott.   

Malcom Kyeyune skriver intressant om segregationsperspektivet i skolan. Han har på många sätt rätt i sin analys. Hur löser vi problemen med skolsegregationen inom förskola och grundskola när vi nu har stora och växande utanförskapsområden? Områden där många socioekonomiskt svaga lever utan ekonomiska muskler för att tryggt transportera sina små barn till och från förskolor och grundskolor i andra delar av en kommun. När barnen blivit gymnasister är det på många sätt för sent att säkerställa att barnen får en bra grundutbildning. Samtidigt är det främst på gymnasienivå som ungdomar från alla delar av en kommun samlas på gemensamma skolar utifrån vilka linjeval de gjort. Det krävs nu handling för att börja att kraftigt förbättra misslyckad integration av nyligen invandrade och för att bryta den negativa segregationstrenden. 

"Men att behöriga lärare och betygsnivåer ska utgöra affärshemligheter för privata friskolekoncerner är inte ett Sverige som särskilt många krafter kommer att försvara politiskt."

"Den öppna hemligheten i Sverige i dag är att valfriheten faktiskt är till för att åstadkomma segregering, inte för att förhindra den. Att påpeka detta kanske uppfattas som stötande, men det hindrar det inte från att vara sant. Det fria skolvalet är i dag den mekanism varmed en stor andel svenskar (samt invandrare som rotat sig i landet och vill att deras barn ska ha en god framtid!) kan undvika den krypande men på sikt systemhotande dysfunktionen som tagit rot i den svenska skolan som ett resultat av Sveriges oförmåga att klara av integrationen."

"Jag påpekar inte detta för att mästra någon. Jag påpekar inte ens detta för att jag tror att det finns folk där ute i Sverige som inte redan vet allt detta. Snarare är poängen att det är djupt kontraproduktivt att prata om den svenska skolan utifrån några antaganden om att segregering är något som folk inte vill ha. Tvärtom! Segregering är något som i princip alla vill ha, och de som säger att de inte vill ha det även om det nu hjälper deras barn att få studiero försöker antingen lura dig eller lura sig själva."

"Sveriges dilemma just nu är enkelt: vi kan antingen ha segregering, så att enskilda kan undvika problemen, eller så kan vi försöka oss på massiva och strukturella förändringar från grunden för att försöka lösa skolans problem. Eftersom ingen vet hur vi gör det sistnämnda alternativet, kommer lagändringar och strukturreformer som möjliggör det första alternativet aldrig att vara särskilt politiskt kontroversiella. När eller om denna situation ändras, ja, det vet nog bara katten."

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/segregerade-skolor-ar-nagot-folk-vill-ha-33572


Vålds- och övrig brottsutveckling i våra skolor är helt oacceptabel. Hur kunde ansvariga politiker och tjänstemän låta det gå så här illa? BRÅ är tydliga i sina kartläggningar av hur illa det blivit i svenska skolor. Bifogat avsnitt av "Veckans brott" i SVT beskriver också tydligt brottsutvecklingen i vårt samhälle. Denna verklighet visar tydligt att skolan är en mycket osäker och otrygg plats för många av våra barn och unga. Självklart har otrygghet stor betydelse för hur väl våra barn och unga kan ta till sig utbildningen som skolan ska erbjuda och för deras psykiska välmående. En viktig del av operationen av den sjuka skolan är att få till nolltolerans mot brott. Det är inte ok att många skolor avstår ifrån att anmäla brott "bara" för att skolan får dåligt rykte. Alla brott ska anmälas och självklart tydligt följas upp av skolledning, socialtjänst och i värsta fall även med polis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar