torsdag 31 oktober 2013

Ekonomiska styrsystem

Vad händer nu?
Äntligen har som jag tidigare skrivit bl a Borg och Björklund insett att även borgerliga väljare ogillar dålig kvalitet och ekonomisk misshushållning kopplat till t ex skolverksamheter. Vad blir motdragen? Förstatligande kommer knappast att göra någon positiv skillnad. Gå tillbaka till en enfaldig och lika dålig skola för alla? Det borde vara självklart att vägen framåt innebär tydliga kvalitetskrav, hårda hävningsklausuler i rätten att utbilda våra barn och unga och tydliga ekonomiska incitament för att inte erbjuda dålig kvalitet i undervisningen. Självklart ska skolor med strukturellt fler mindre studiemotiverade elever få extra resurser. Också självklart att skolor som finansieras av våra skattepengar inte ska kunna välja bort besvärliga och svaga elever. Precis som många andra blir jag förbannad av att ta del av hur rektorn för Profilskolan jobbat. Hur svårt kan det vara att bygga ett fungerande rörelseramverk kopplat till våra skolor om inte vinstmöjligheter ska vara det viktiga? Fixa till det! Sossarna har nu mer trovärdighet än något annat svenskt parti. Alliansen måste återupprätta förtroendet som dem som har den bästa politiken för att våra barn ska få bästa start i livet och för att vårt generella välstånd ska fungera. Jag och många andra icke vänster anser att skolan måste hålla en hög kvalitet för alla våra barn.
http://www.dn.se/ledare/du-och-du-men-inte-du/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/skandal-utan-motstycke/

Öppnare debatt om svårare frågor
Det konflikträdda Sverige behöver lära av många av våra nyinvandrade kulturer att höga samtalstoner och tillspetsningar i debatter ökar möjligheterna att finna lösningar. I vart fall om man låterbli personangrepp och inte har vapen i närheten. Vi måste våga och lära oss att öppet stöta och blöta svåra sakfrågor. Hur integrerar vi assylinvandrade bättre? Hur ska vi klara att det snart är under 10 yrkesverksamma per +80åring? Lite kul är det att våra systrar och bröder i Norge tycks ogilla denna sida, att vara konflikträdd och att göra vissa frågor tabu, hos "svensken". Många i Norge tycks förbannade över att svenska media mfl reducerar partier som fått stort folkligt stöd till att vara populistiska och främlingsfientliga. Det håller inte många norrmän med om. De tycker att de ser problem, vågar tala om problemen och försöker lösa problemen. Varför tror du att vi har ett så inskränkt debattklimat i Sverige?
http://www.dn.se/ledare/signerat/samjan-overvinner-skavlan/




2 kommentarer:

  1. "Sossarna har nu mer trovärdighet än något annat svenskt parti." Vad får du det ifrån? Någon opinionsundersökning förmodligen. Som bygger på den mediebild som är aktuell för stunden.

    Men om du frågar olika potentiella s-sympatisörer hur socialdemokraternas hållning ser ut i de här frågorna så få du nog lika många olika svar som antalet tillfrågade. Nästan ingen vet vad S har för åsikter i de här frågorna. Istället projicerar man sin egen oro och förhoppningar som bygger på mediebilder och förväntningar. Hård retorik som omsatt till praktik i själva verket hamnar ganska nära alla andra. Tonläget är högt. Men trovärdigheten går bara att mäta trovärdigt om folk vet vad de tror på. Och de gör de alltså inte. Ännu.

    Läge för stor besvikelse står för dörren då inget parti har de åsikter som massmedia förmedlar. När alla sansar sig och börjar arbeta konstruktivt så kommer även de här frågorna att lösas. Går man omvägen via S så tar det nog längre tid dock. Risken finns att S behöver göra skadliga symbolhandlingar eller signalmarkeringar som åstadkommer mer skada än nytta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För ett parti och för en regering är viktigast av allt att 1) ha gjort hemläxan så att man har underbyggt sina förändringsönskemål med många bra och trovärdiga argument 2) att man lyssnar till sina målgrupper och befolkningen i stort. Invånarna vill inte att skattepengar avsedda för undervisning och kunskapsinhämtande ska gå till onödig byråkrati, för dyra lokaler eller orimligt höga vinster. Jag är en av de invånarna.

      Radera