måndag 29 januari 2024

Prioritera och prioritera

Ständiga prioriteringar

Tänk vad skönt det skulle vara om vi slapp prioritera. Det går inte. Livet handlar ständigt om prioriteringar för oss alla. Och varje dag kan du och jag helt ändra riktning i våra liv. Det är stort. Våra ekonomiska ramar påverkar kraftigt vårt handlingsutrymme. 

Den styrningsform som tillämpas i Uppsala kommun och region kan knappast kallas nyliberal. Mitt intryck är snarast att verksamheten drivs enligt samma modell som tillämpades i öststaterna innan muren föll. En senfärdig organisation där energi och resurser ägnas åt fel saker, och där målstyrningen påminner mest om femårsplaner. I styrdokumenten är målsättningarna hur ambitiöst och fint paketerade som helst. Men kommer det några snöflingor för mycket så kan både snöröjning och behandlingar för sjuka få vänta tills nästa budgetår. Spasi bog!”

https://unt.se/ledare/kronika/artikel/styrs-uppsala-kanske-med-femarsplaner/r4zy1d0l

Att inte längre tillämpa överskottsmålet inom offentlig ekonomi är återigen ett exempel på hur självgod och kortsiktig svensk politik blivit. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vandningen-partierna-oppnar-for-miljardlan-till-statskassan

Livet är en resa ständigt full av prioriteringar. Och varje val vi gör påverkar resten av våra liv. Har du hunnit reflektera över det? 

Det finanspolitiska ramverket i landet Sverige är bra. Att staten lånar upp mer till investeringar är något annat än att tillåta förluster i kommuner och regioners årliga verksamheter. Staten är idag väldigt lågt belånad jämfört med de flesta länder på vår jord. Nu är tiden för staten att finansiera fungerande tåginfrastruktur, fungerande kollektivtrafik i ekonomiska centra, renoveringar och utbyggda vatten och avloppssystem i ekonomiska centra, tillgång till elkapacitet i ekonomiska centra samt kraftiga subventioner till allmännyttan för bostadsbyggande. 

https://www.ekonomifakta.se/fakta/offentlig-ekonomi/statsbudget/statsbudgetens-ramverk/

Bland annat som ordförande i Uppsalas Näringslivsråd kan jag vara tydlig: staten måste prioritera basinfrastruktur i de områden som särskilt mycket driver svenskt välstånd. Det var bra att regeringen prioriterade bort en höghastighetsbana och istället följer Stockholms handelskammares rekommendation att kraftigt förbättra järnvägsnätet i t ex Uppsala, Luleå, Skellefteå, Stockholm och Linköping. Det är sjukt att regering efter regering inte säkrat Sveriges viktiga basinfrastruktur. Mycket handlar ”bara” om viktigt underhållsarbete. Förutom järnvägstrafiken måste regeringen fatta att Arlandas flygverksamhet måste byggas ut och stärkas. Det verkar svårt för Sveriges regeringar har svårt att fatta vad som är ”hönan” och ”ägget” i svenskt välståndsbyggande. De är väl för upptagna med att åka fram och tillbaka till Bryssel och att gå på drinkmingel. Johan Rudström, UNT, lyfter kritik om denna oförmåga hos flera regeringar att se till sitt folks bästa. Förutom Brysselresor och mingeldrinkar går väl övrig tid åt att hitta på av kommuner ochvregioner hatade riktade statsbidrag. 

Politiska löften om att satsa på fler spår och underhåll, i stället för höghastighetsbanor, måste infrias snart. I alla fall måste de verka vara på väg att infrias. Annars kommer hårt prövade skattebetalare att sparka bakut. Fjolåret måste ha varit lågvattenmärket för svensk järnväg.”

Krisen för Stockholms internationella storflygplats påverkar i hög grad Uppsala. En viktig pusselbit för att locka företag och hög kompetens har under lång tid varit ”närheten till Arlanda”. I själva verket är det närmare till Uppsala än till Stockholm, har internationella gäster förvånat noterat. Dessutom smidigare med tanke på trafiken norr om huvudstaden.”

https://unt.se/ledare/artikel/gransen-for-nar-tagresenaren-inte-raknar-med-att-komma-fram/r0q350pj

https://unt.se/ledare/artikel/den-upplandska-storflygplatsen-ingen-vill-ha/ly48vm9l

Ett samhälle som inte klarar av att få buss och tågtrafiken att fungera acceptabelt år 2024 ska inte utöka komplexiteten och kostnaderna med ytterligare ett trafikslag, spårväg. Det är galet att Region Uppsala med stöd av en svag majoritet i Uppsala kommun går framåt med det onödiga, omoderna och extremt dyra spårvägsprojektet. Det är ett extremt tydligt exempel på dålig ekonomisk hushållning. Det går att ändra sig när spelplanen kraftigt förändrats sedan 2017/2018 då beslutet om Fyrspårsavtalet togs. Reportagen nedan beskriver extremt dåligt politiskt ansvarstagande. Vår viktiga basinfrastruktur måste fungera utmärkt!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/halften-av-alla-tag-forsenade-i-fjol-drabbar-arbetsmarknaden

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/98-forseningstimmar-erik-lever-mitt-i-tagkaoset

Vad händer med kollektivtrafiken i Uppsalas södra stadsdelar när spårvägen spårar ur? I vinter har vi lärt oss att Region Uppsala måste ha back-up med busskapacitet när spårvägen blir stillastående i till exempel tre veckor. Alla de extra bussarna är inte med ens i UPs kalkyler..... Trots massiva pålningar i Uppsalas lermarker sjunker det mesta i staden... Region Uppsala borde fatta att en Malmö-Expressliknande lösning är det bästa. Men Region Uppsala kommer inte ändra uppfattning då Centerpartiet, som nu ska ingå med V och MP i Regionens styre, inte villkorat maktskiftet med stopp för spårvägen.....

https://sverigesradio.se/artikel/tagursparning-orsakar-forsenade-pendeltag--2



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar