fredag 19 januari 2024

Knarkande lagstiftare

En fisk ruttnar från huvudet och nedåt

Jag har så länge jag kan minnas förundrats över att det ska vara så svårt att kraftigt minska narkotikaaffärerna i till exempel Sverige. Jag har landat i att huvudskälet till den usla bekämpningen av narkotikahandeln är korruption. Det är inte så konstigt med tanke på mängden pengar som snurrar i detta träsk av droger och dess tentakler ut i andra affärsverksamheter. Nu talas om ryska spioner. Tro inte annat än att droggängen mutar advokater, poliser, andra tjänstemän och mycket sannolikt politiker. Politiker behöver de säkert inte ens muta. De kan sannolikt ”bara” utpressa många politiker som använder droger och prostituerade. Nedan stora skandal som avslöjats innebär att drogerna köps eller fås ifrån någon. När jag började tro att vi närmade oss botten av politikerkrisen i Sverige kom detta. Sverige behöver en nystart. Med nya erfarna, meriterade politiker som respekterar våra lagar. 


Ja, jösses… Men drogtesta riksdagsledamöterna går väl inte. Tänk vad som då skulle kunna avslöjas. Vi vet ju inte vilka det är som behöver droger för att tycka sig fungera. Några av oss icke knarkande skulle sannolikt bli förvånade och tänka: ”Hen, det kunde jag aldrig tro”. Men visst, jag delar nedan åsikt om att hyckleriet bland vissa är stort. 

Knarkspår inne på riksdagen – ändå drogtestas inte våra folkvalda politiker. 
”Dubbelmoral” tycker studenten Alfons Carlsson, 18, som var en av de som höjde sin röst när Karlskrona kommun införde slumpvisa drogtester på gymnasieelever.”

Är det möjligen för mycket knark som gör att vissa partier har det särskilt svårt i opinionsmätningarna? Nedan en av de senaste opinionsmätningarna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar