torsdag 21 juli 2011

Vem vinner?

Tur eller otur
Många gånger genom mitt liv har jag hamnat i samtal om tur och otur. De allra flesta är överens om att orden är relevanta. Vissa har tur att födas i en familj som är älskvärd, som ständigt bjuder mat på bordet och tak över huvudet och som lever i ett land som inte plågas av väpnade konflikter. Andra har otur att födas i ett drogberoende sammanhang, utan kärlek, undernäring, endast tillfälliga skydd för naturens krafter och en ständig oro för liv och lem.

Det är väl knappast skicklighet som gjort att vissa barn till förmögna kan, och tycker att det är rätt, att spruta ut dyr champagne för att skryta om att man kan göra så. I alla dessa filosofiska samtal tycker jag att det också framkommit att tillfällen med så kallad tur och otur för ambitiösa personer ökar i takt med ambitionsnivån. För att lyckas med något måste man oftast prova många gånger och vid varje tillfälle gäller det att inte ha otur med t ex konjunktur, väder, sjukdom etc. Tur används ofta som vissas förklaring till varför andra presterar bra. Ingemar Stenmark uttryckte det intressant när (Plex tror jag det var) frågade honom om han ofta hade tur. Stenmark svarade något i stil med "det konstiga är att ju mer jag tränar ju mer tur har jag".... Hade den som vann 1.7 miljarder kronor på Eurolotto tur? Det vet vi inte än. Hans liv kanske faller samman.

Jag har haft tur
Jag har under mitt liv utsatt mig själv för många äventyr och många möten med många olika typer av människor. Kanske skulle Stenmark kalla det livsträning. Tack vare all den träningen har jag haft turen att träffa många fantastiska människor på min livsvandring. Livets mening är för de allra flesta människor inte materiella. Livets mening är att ständigt utvecklas, att ge och få kärlek, att fylla livet med så många stunder av lycka som möjligt och att i bästa fall föra livet vidare. Jag fortsätter att känna att jag utvecklas enormt som människa. Jag försöker ge och får mycket kärlek. Jag upplever många stunder av lycka. Jag har förmånen att föra livet vidare.

Tack till er alla som förgyller min tillvaro och bjuder på er själva! Ett särskilt tack till Alice och Tore för er värme, gästfrihet och era kloka synpunkter! Kontrasten mellan storstadens puls och en stuga mitt i naturens rike är fantastisk!

Vem vinner i slutet av livet? Någon av rollfigurerna i Solsidan eller hon som finner sig själv och som gör vad hon kan för att positivt utvecklas med andra? Är det tur eller otur som styr dina vägval i livet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar