måndag 2 augusti 2010

Valets viktigaste frågor

Sjukvård och skola skriver UNT kommer att bli de stora frågorna i valet 2010. Det är bra om det är stora frågor då just de två områdena är två av den absolut största och viktigaste som styrs av det offentliga i ett välfärdsland. För mig personligen skulle det vara lysande eftersom jag själv varit studerande och jag följer aktivt mina barns verklighet inom Uppsalas för och grundskola. Det skulle även vara toppen om sjukvården blir viktig. Jag har växt upp i ett hem med föräldrar som "alltid" tjänat mänskligheten genom vården. Jag har själv arbetat en hel del inom vården i Uppsala. Jag har nästan jobbat på Ackis alla vårdavdelningar. Jag har t o m fått äran att tituleras tillförordnad undersköterska under mina extra arbetspass inom sjukvården. På toppen av det var en nära anhörig väldigt sjuk under en period under vilken jag i prinicip dagligen var på Karolinska sjukhuset. Nyligen avled min mormor. Hon var inlagd några veckor på sjukhus innan hon avled. På toppen av det har jag de senaste två månaderna besökt många äldre på äldreboenden och har förstått att medicineringsrutinerna har mycket att önska samt att kommunala ansvarsområden och landstingets ansvarsområden måste samarbeta bättre. Organisationerna är inte viktiga. Individen är viktig och organisationerna skall fokusera på bästa vårdflöde för individen och inte på sina inre organisatoriska liv. OK. Låt det blir de viktigast frågorna i valet. Jag har tillräckligt med skit under naglarna i skol och sjukvårdsfrågorna för att kunna tillföra mer än ord i debatten. Jag tycker dock att det endast är delvis rätt att tycka att skolfrågorna och sjukvårdsfrågorna är de viktigaste. Än en gång vill jag slå ett slag för sambandslära. Utan företag som tjänar pengar, och där tillräckligt många säljer på export, så finns inga pengar alls till skola och sjukvård! Hur kan det vara så svårt att fatta? Om jag ändå bortser från det viktiga faktumet så anser jag att det är följande frågor som är viktigast för Europa, Sverige och Uppsala! (Jag orkar idag inte aktivt engagera mig i ett större geografiskt område). De viktigaste frågorna är;

1. Energiförsörjningsfrågan (Hur försvarar vi välfärden när oljan tar slut och energiefterfrågan bara ökar i världen?)
2. Den demografiska frågan (Hur försvarar vi välfärden när invånarna blir allt äldre?)
3. Integrationsfrågan (Hur får EU till ett gränsöverskridande samarbete där regler efterlevs, där invånare fritt kan röra sig mellan länder, en minsta nivå avseende standard, konkurrensbegränsingar etc etc. Samt hur blir Sverige och Uppsala betydligt bättre på att integrera nya invånare i vårt ständigt föränderliga Sverige?)
4. Kapitaliseringsförmågan (Förmågan att omsätta idéer och uppfinningar i företag som kan förädla idéerna och tjäna pengar på dem och därigenom skapa jobb!)


Kapitaliseringsförmågan

Energiförsörjningsfrågan

Den demografiska frågan

Integrationsfrågan

Om vi inte hittar bättre och bra lösningar på ovanstående frågor, då är vi inte längre en välfärdsregion inom 30 år. Då kommer vi istället att bitas om vem som skall få del av den allt mindre kakan. Huvudsak och bisak! En intressant observation jag gjort inom politiken är att det ägnas mycket tid åt bisaker och på tok för lite tid åt huvudsaker. Vilket av våra partier, i Uppsala, tror du har bästa idéerna för att klara huvudfrågorna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar