måndag 9 augusti 2010
En bra skola för alla
Vad är skälet till varför skolan ständigt skall genomgå en massa förändringar när sjukvården i det stora inte förändras så ofta? Kan det vara för att våra barn och yngre saknar rösträtt och därför tas inte deras frustration över ständiga förändringar på allvar? Eller kan det bero på att de är så oerfarna så de förstår inte att det är oacceptabelt med ständiga förändringar i utbildningsverksamheten? Eller är det en kombination av dessa två faktorer som leder till att skolan är så utsatt för ständiga politiska nycker? Själv tyckre jag att det är urdåligt att inte skolan, precis som vårt pensionssystem, kan få verka inom blocköverskridande ramverk! vårt välfärdsystem, som vi känner det idag, är beroende av stabila system. Varför är det inte lika självklart med stabila system för våra utbildningar som defacto handlar om att lägga grunden för vårt samhälles framtida förmåga? Hur svårt kan det vara? Jag har haft förmånen att ta del av fyra länders utbildningssystem. Det svenska, det amerikanska, det singaporeanska och det japanska. I det amerikanska, i det singapoeranska och det japanska är det en självklar utgångspunkt för studierna att fostra och lära upp nya generationer som kan bidra till en global konkurrenskraft. För att klara det finns ett krävande men också ett brett utbildningssystem för att fånga upp de personer som har särskild begåvning men som saknar släktingar som kan finansiera särskilt krävande utbildningsinsatser. Även i de länderna har de bra utbildningsinsatser för de som har det svårare i skolan. skillnaden är i stort att de inte håller tillbaks de som har det lättare än andra utan de matchas fram lika självklart som att de som har det svårare får extra stöd för att få en så god bas som möjligt. Den svenska skolan borde aldrig ha något annat syfte än att 1) ge alla våra barn och unga bästa möjliga utbildningsstart i livet 2) Utgå ifrån individens behov och förmåga och utifrån det hitta flexibla utbildningsformer som gör att varje individ når sin toppförmåga 3) inte se praktiskt lagda personer som mindre värda än teoretiskt duktiga personer 4) börja med engelska som vårt andraspråk redan i förskolan 5) säkerställa skolledningar som har god ledarkompetens och som då förstår att det är viktigt att aktivt lyssna på lärare och elever för att skapa bästa möjliga utbildningsmiljö.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar