fredag 6 augusti 2010

Rikt liv eller rik när du dör

Varje dygn bär på sina egna insikter och upplevelser. I vart fall om man är mottaglig för andras perspektiv. Den 6/8 innehöll levande ljus för att hedra Hiroshimaoffren men den innehöll också samtal om livet och livets mening. Som vanligt kunde vi konstatera att många av oss tycker olika. Visst är det härligt! Om jag försöker sammanfatta många timmars samtal skulle det bli "vill jag ha ett rikt liv eller vara rik när jag dör"? Inte alla kan välja ens det ena eller det andra. Antag att du kan, vad väljer du? Jag tror att vi blev överens om att ett rikt liv är ovärderligt och därför vinner hon som inser det innan livet är slut. Jag skulle aldrig byta bort mitt rika liv mot löften om att jag skulle bli rik när jag dör. Vad är rikedom om inte summan av upplevelser och värden som du skapat för många? Den som söker skall finna men den som bara söker det som går att ta på den kommer när erfarenheten och mognaden infinner sig inse att den gjort ett stort misstag. Ger du av dig själv? Bjuder du din omgivning på superlativ när de förtjänar dem? Varför inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar