tisdag 10 augusti 2010

Hur överlevde de?

Stundtals känns det ofattbart att tidigare generationer klarat sig utan datorer, Internet och mobiltelefoner! Personligen har jag haft förmånen att under många år befinna mig mitt i informationskommunikationens utvecklingscentrum. Vilka år! Jag minns min första ASCI-terminal på IBM. Svart skärm med grön text och man var tvungen att kunna krångliga kommandon för att t ex skriva ett brev! Det var tider det! Sen kom PCn! Det var IBM som kom på idéen men som så ofta fattade inte det stora företaget vad de hade gjort och framförallt fanns tidigare och mäktigare affärsområden som inte ville släppa fram den "idiotiska" persondatorn.... Microsoft hånades för sin dåliga kvalitet MEN som vi alla vet lyckades de väldigt bra genom att vara duktiga på att möta individers önskan om egen kraft och inte minst genom duktig försäljning. Redan under inledningen på 90-talet använde vi IP telefoni på Industri-Matematik. Det var alltså inget nytt som Niklas Zennström kom på. Skypes P2P-teknologi utnyttjade "bara" datorernas och mjukvarornas fantastiska utveckling OCH de förpackade lösningen på ett mycket användarvänligt sätt, det räckte långt. Jag var själv involverad i ett projekt som hette Teleguide. IBM, Esselte och Televerket skulle utnyttja X400-nätet till ett "Internet" på den svenska marknaden. Girigheten var total så den senare logiken att bygga marknad först och sedan ta betalt fanns inte, vilket gjorde projektet omöjligt. Inte långt efter att projektet lades ner lanserades Netscape och NU började Internet ta fart för "verklighetens människor" : ))))))). Återigen hade någon kommit på det självklara att det krävs ett användarvänligt gränssnitt mellan tekniken och oss människor och succén var total. Jag minns också min första mobiltelefon. Det var en hotline Ericsson och den var, precis som min första PC, släpbar. Batteriet till mobilen var "nästan" lika stor som bilen....... Nu är vi i början av 90-talet. Både på datorfronten, mobilfronten och på Internetfronten har det hänt en hel del sedan dess. Inte minst att Apple som för inte så länge sedan var uträknat helt plötsligt är ett av världens mest värderade bolag igen. Hur gick det till? Igen!!!!!! var det några som tänkte på användarna och inte tekniken! En modern "Sony Walkman" lanserades I-Pod och senare kom en modern och ÄNTLIGEN mycket användarvänlig mobiltelefon I-Phone. Hur svårt kan det vara att fatta att det man bygger måste vara användarvänligt? De flesta av oss är ju inte doktorer i teknisk fysik. Ja, ja, ja fort har det gått. Jag kan inte låta bli att fundera över hur de kunde överleva förr i tiden när inte dagens fantastiska kommunikationslösningar fanns!?!? Tänk att inte kunna jobba när man har semester!!! Det måste ha varit riktigt jobbigt på den tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar