tisdag 3 augusti 2010

Konsten att lyssna

Varför är det så svårt för många att lyssna? Är det för att så många är så otroligt självupptagna att de inte bjuder in andras synpunkter och reflektioner i sitt liv? Eller är det bara för att många inte vill att den världsbild de bestämt sig för skall ändras? Det finns ju en risk att man omprövar sina egna synpunkter om man lyssnar aktivt till andas idéer och åsikter. Jag kommer inte ihåg om jag var en bra lyssnare när jag var i skolåldern. Möjligen inte. Jag har dock IBM och IBMs säljskola att tacka för mycket. Grunden i försäljning är att identifiera behov och att sedan matcha behovsbilder mot det man själv saluför. För att lyckas riktigt bra som försäljare måste man lyssna aktivt. För att utvecklas maximalt som människa hävdar jag också att man ständigt måste lyssna aktivt för att samla nya intryck, för att försöka förstå varför någon annan tycker något som jag absolut inte förstår osv. Människor som inte tycker att man skall lyssna till andra eller som tycker att man bara skall lyssna till "kompisar" är inte lämpliga som ledare. Konceptet med en altruistisk monark var just en som skulle vara bra på att lyssna på olika intresseframställningar och sedan förkunna sin dom på ett så rättvist sätt som möjligt. Att lyssna och att respektera olikheter är viktigt om man vill utvecklas maximalt under vår stund på jorden. De som inte inser det är inte värdiga att leda andra. Jag försöker alltid lyssna aktivt. Jag försöker ständigt bli bättre på att balansera intressen för att nå en bra väg framåt utan att kompromissandet blir så utvattnat att det är en väg mot undergång. Jag hoppas att du är en lyssnare! Då har du ett rikare liv än de som inte är det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar