onsdag 18 augusti 2010

Mediadebatter

Kul. Nu har det börjat med bl a mediadebatter för att vinna folkets förtroende i det stundande valet. Personligen är det en större utmaning än att bara vinna folkets förtroende då jag helt saknar erfarenhet av hur journalister hanterar debatter. Idag var jag med i Upplandsradion och så kallat debatterade med Vänsterpartiet om företagarfrågor. Jag tyckte inte att det var en debatt utan vi fick frågor och så svarade man. Det var nästan skrattretande när V ville göra gällande att de är företagsvänliga. Jag hoppas att jag lär mig den politiska mediedebattekniken snabbt då det inte är bra om man inte lyckas få ut sitt budskap. Det blandas hej villt med tidigare vallöften och vad man vill göra framåt. Min teknik att återupprepa några lokalt viktiga förbättringar för företagsamheten var nog ok. Det är jätteroligt att kämpa för ett bättre samhälle. Det är konstigt att generellt skapa konfliktytor. Jag hoppas att framtida debatter blir mer fokuserade så att väljarna tydligare kan förstå skillnaderna mellan blocken. Att handläggningstider skall kortas kunde jag ha struntat i, även om det är en av de viktigaste lokala förbättringsområdena för företagsamheten som kommunen påverkar. Konfliktytorna skall fokuseras och då är det ju valfrihetsfrågorna, att inte kommuner skall utföra tjänster som näringslivet konkurrensutsatt är bättre lämpade än kommunen att sköta etc som skall vara i fokus. Det är konfliktsytorna och de skall belysas för att göra vägvalen lättare. Jag skall bli bättre. Hur hade du gjort?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar