måndag 13 november 2017

konstruktiv och respektfull

Flum och otydlighet
Vem vinner på flummiga budskap och en konfliktsrädsla som öppnar spelfältet vidöppet för dem som gärna med kraft driver sin egen agenda? Självklart de krafter som utnyttjar att ett samhälle är präglat av konflikträdsla och därför hela tiden ligger steget efter mot till exempel hedersvåld och organiserad brottslighet. Tydlighet om vad som gäller och varför är grundläggande för ett framgångsrikt ledarskap. Inom det militära och inom näringslivet har jag haft förmånen att lära mig hur viktigt det arbetet är. Med tanke på att så många inom Sveriges regering tycks sakna dessa färdigheter är det sannolikt många fler än försvarsminister Hultquist som inte gjort militärtjänst.

Som du vet förespråkar jag så långt som möjligt respektfullhet. Jag är övertygad om att det är bästa sättet att skapa ett så positivt samhälle som möjligt, och vem vill inte leva i ett sådant samhälle? MEN misstolka mig aldrig om att det i mitt fall skulle innebära undfallenhet att stå upp för den värdegrund jag anser gör Sverige intressant och unikt. Unikt för att vi faktiskt till exempel är ett av världens allra mest jämställda och demokratiska länder.

Att vara tydlig är också att vara respektfull. Hur ska en annan människa förstå var mina gränser går om jag inte vågar vara tydlig med var de går? Om någon tyst eller ljudligt står upp för hedersförtryck, nazism eller islamism, då säger jag STOPP. Att jag säger stopp innebär inte att jag avbryter en eventuell dialog utan att jag är tydlig med min position och därefter försöker jag alltid få personen att mogna och se andra bättre vägval i livet. Självklart gör jag vad jag kan för att kriminella personer också omhändertas så att de inte utgör en livsfara för andra människor som "bara" vill ha sin egen frihet.

TRIS, och särskilt Mariet Ghadimi, gör ett fantastiskt arbete för att stötta människor utsatta för hedersförtryck. Massor av respekt till henne och hennes medarbetare som också vågar vara väldigt tydliga om problemen med hedersrelaterat förtryck och våld. Ghadimi är inte bara en engagerad medmänniska, hon är väldigt konstruktiv och modig också.
https://www.synonymer.se/sv-syn/konstruktiv
https://www.svtplay.se/video/15864047/agenda/agenda-sasong-13-12-nov-21-15?start=auto
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mariet-ghadimi-om-hedersfortryck-regeringen-har-svikit-dessa-barn
https://www.dn.se/nyheter/sverige/mariet-ghadimi-far-wallenbergpriset/
Att farliga ismer vinner allt mer terräng bland oroliga och vilsna människor är beklagligt, men inte förvånande. Så har det alltid varit i tider av kraftiga samhällsförändringar. Vår tid skiljer sig ur det perspektivet inte från tidigare historia. Nya maktstrukturer har vuxit fram och fortsätter att formas. Under tiden är det oroligt. När det är oroligt i toppen, då kan du vara säker på att det också är oroligt bland alla andra invånare.

Jag var nyligen på en mycket värdefull säkerhetskonferens i Gimo. Där talade vi om säkerhetsläget. Jag törs påstå att många som ända tills nu inte fattat vad som sker efter 24 timmars konfererande fått en betydligt mörkare syn på nuläget. Allt fler drar skrämmande paralleller till 1930-talet. Personligen ser jag det som händer som västvärldens misslyckande att förnya sig, fördela begränsade resurser rättvisare och att asiaterna åter kliver fram och har återtagit en tidigare mäktig plats inom mänskligheten. Personligen ser jag det som händer som en konsekvens av extremt snabb teknisk utveckling samt att vi närmar oss hela 10 miljarder människor på jorden. 10 miljarder människor som konkurrerar om begränsade resurser. I kraftiga brytningstider som nu växer sig negativa ismer starka. De blir som kokain för den som inte klarar av att hantera livet nyktert. Avgiftningen kräver tydliga STOPP men framförallt en rättvis politik och att den nya maktordningen sätter sig. Då talar vi om en ordning där Kina spelar en stark roll, där globala nätföretag måste göra mer rätt för sig lokalt och där delningsekonomin kommer att vara mycket större än idag.
https://www.svtplay.se/video/15862987/tysklands-nya-nazister/dokument-utifran-tysklands-nya-nazister-avsnitt-1?start=auto

Dagens kalkon
Personer som hanterar våra skattepengar på ett oansvarigt sätt. Vi behöver många fler seriösa grävande journalister som avslöjar maktmissbruk. Viktigt att de som missbrukar sina skattefinansierade uppdrag får stå till svars för beteenden som är oacceptabla.
https://www.expressen.se/dinapengar/anstallda-vid-trafikverket-mutas-med-spritfester-och-dyra-gavor/
Dagens stjärna
Susanna Birgersson. "Be a man", en respektfull och värdeskapande man. Bra skrivet. Det är biologiska skillnader mellan män och kvinnor. Det har betydelse, inte minst för människans överlevnad. Många gånger har jag hamnat i situationer där män gett uttryck för förvirring om hur man ska vara för att duga som man i nutidens värld. Typ "Är man för snäll är inte det bra, och är man matcho är det dåligt..." Var dig själv och lär dig den gyllene regeln ordentligt" brukar jag svara.....
https://www.expressen.se/ledare/susanna-birgersson/vad-pojkar-egentligen-skulle-behova-hora/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar