lördag 9 februari 2013

Bitterhet & hat

Svår barndom?
Varför blir människor bittra och hatiska? Sannolikt för att de fått på tok för lite kärlek genom livet. Inte minst eftersom jag varit med och byggt en "community" på Internet så vet jag att det förekommer en massa hat och idioti i dialoger mellan människor på nätet. Har inte riktigt hängt med varför den frågan dykt upp så mycket just nu då det varit ett faktum under många år. I Uppsala har vi en politisk företrädare som hela tiden anklagar alla andra för att vara korrupta, lögnare osv både på nätet, via media och i mötesrum. Hon är utan tvekan transparent i sitt tyckande. Nu såg jag att hon var ute igen och for med osanning i media kopplat till en lokal cykelvägsproblematik. Det finns ett talesätt att som man känner sig själv känner man andra. Jag undrar jag om det är så att denna politiker själv står för det hon ständigt anklagar andra för. Mycket bitterhet och stundtals hat signalerar beteendet. Hon kanske inte fick några kramar som barn? Hon kanske inte får tillräckligt med kramar från sina partivänner och andra i bekantskapskretsen? Varför tror du vissa människor uppträder så respektlöst mot andra över nätet och i andra mötesforum?

Skolresultaten
Det går att ge våra barn och unga en bättre start i livet! Skolan är central för ett samhälle som vill bygga en stark generell välfärd. Gör om gör rätt!
http://www.unt.se/debatt/lita-pa-lararna-och-ge-dem-frihet-2265053.aspx

2 kommentarer:

  1. Förra veckan hoppade hon i UNT, som jag ser det helt orättvist, på kommunchefen. Kritiken var som om att hon höll i en egen spegel och bedömde sig själv. Hur ger hon sig sin rätt att ge betyg på allt och alla. Ofta elakt. Finns det ingen egen spärr eller en förmåga till diskussion i det egna partiet om hur man uppför sig. Hon ger sig rätt att uppta halva tiden på varje styrelsemöte har det informerats mig. Det som bekymrar mig mest är den ton som kritiken framförs med, ofta med hån och personomdöme.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är bekymmersamt. Inte minst då det förlöjligar det viktiga demokratiska arbetet och i synnerhet politiker.

    SvaraRadera