torsdag 23 februari 2012

Var är vi påväg?

Visioner
Vissa inom den nationella regeringen tycks inte gilla visioner. Det man kan undra är vart de tycker vi är påväg. Är framtidsbilden att de allra flesta av oss medborgare måste jobba tills vi dör för att få ett värdigt liv eller? Det börjar bli dax för en mer lockande framtidsbild som laget kan enas om, dvs Allianslaget. Helt klart är att motståndarsidan inte har en klar bild över vad de vill bygga och de har definitivt avvikande ambitioner. Jag tycker att en insändare i dagens UNT är värd att beakta.
http://www.unt.se/debattspecial/vi-backar-till-1800-talet-1674504.aspx


Systemtänkande
Det är också dax för svenska partier att lära sig att utveckla och skapa gemensamma systemlösningar. Vi måste dessutom klara av att utveckla och bygga dessa system mycket snabbare än idag. Att vi blir snabbare med omställningar är snart den enda riktigt stora konkurrensfördelen ett litet land som vårt har och då måste vi se till så att vi blir bäst på det. Enskilda frågor som olika partier vurmar för måste passa in i ett system som man vill skall åstadkomma något. När Alliansen talar, med all rätt, om att många fler måste jobba för att vi skall kunna upprätthålla vår höga levnadsstandard måste också systembilden matcha det budskapet. Systemet måste förhandlas fram och implementeras.

Systemtänket var inte tillräckligt när Socialförsäkringssystemet ändrades, A-kasseförändringarna drevs igenom samtidigt som sysselsättningsgraden i princip sjunker. Vad tjänar jag som skattebetalare på att fler människor blir beroende av försörjningsstöd i våra kommuner? Personer som tidigare fick ersättningar via A-Kassa eller Försäkringskassa. I sin iver att bryta sönder fackföreningar har kanske vissa partier fattat strategiska beslut som jag som medborgare definitivt inte tjänar på. Kan det vara så? Reinfeldt får det svettigare och svettigare och snart krävs nog en tydligare bild av vilket Sverige han tycker att hans regering bygger för 2020.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/regeringens-haveri



Jag kommer alltid att ta medborgarnyttan som utgångspunkt i allt jag gör. Jag kommer också alltid att tänka på att försöka lämna något bättre till kommande generationer. Ett väl fungerande samhälle för alla skapar det mest tilltalande samhället att leva i. Den lilla stund vi lever.

2 kommentarer:

  1. "Jag kommer alltid att ta medborgarnyttan som utgångspunkt i allt jag gör. Jag kommer också alltid att tänka på att försöka lämna något bättre till kommande generationer. Ett väl fungerande samhälle för alla skapar det mest tilltalande samhället att leva i."

    Men då är du ju kommunist!?! Kommunismen syftar ju till att den lilla människan ska få det bättre - även om man är fattig och svag. Liberalismen syftar till att om du kan ta för dig så ska du få det bättre. Egoism rules så att säga. "There is no such thing as society" som Margret Thatcher sa. Alla är sin egen lyckas smed och regeringen har därför - i enlighet med den liberala ideologin - arbetat för att privatisera sjukförsäkring och a-kassa (=familjen försörjer).

    SvaraRadera
  2. Intressanta kommentarer! Jag är absolut inte kommunist. Jag tror på marknadsekonomin men jag tycker också att det är viktigt att ett civiliserat samhälle strävar efter hållbarhet och då är det viktigt att genom gemensamt hårt arbete skapa en lägsta levnadsnivå som är på en rimlig nivå för alla medborgare. Jag tycker definitivt att de som jobbar hårt, som utbildar sig, som vågar ta stora personliga risker som företagare eller som blir väldigt eftertraktad som musiker, idrottare, skådespelare etc. skall få, eller i vart fall ha chansen att få, ekonomiska ersättningar som är mycket högre än t ex personer som jobbar 7.5 timmar per dag och aldrig oftare än fem dagar i veckan.

    Det gemensamma har ett stort ansvar. Jag anser dock att mycket av det gemensamma med fördel kan utföras av fler än en leverantör. Trots det stora gemensamma ansvaret vill jag att staten eller EU skall sköta och lägga sig i så lite som möjligt. Vad det innebär kräver samtal om fråga efter fråga.

    Kommunist är jag inte. Socialliberal är en bra beskrivning av vad jag idag tar som ideologisk utgångspunkt. Om du följer min blogg kan du se att jag efterlyser en ny ism. Du och jag kanske kan skriva den ; )

    SvaraRadera