torsdag 16 februari 2012

Livet

Varje sekund
Livet är varje sekund, här och nu. Om du känner på den, är det inte lite intressant att det finns så många gnällpellar. Om här och nu är den lilla stund vi får uppleva känslor och utveckling, varför fokusera på det negativa? Varför ägna sig åt avund istället för att göra det man kan av den korta tid vi lever? Ja, ja, ja alla får välja sina vägar. I min värld är i vart fall vuxna personer personligen ansvariga för sina egna val. Men om du återigen tänker efter, är det inte roligare och mer utvecklande att ha en positiv inställning till livet?

Åldersman
Idag gör jag en reflektion att jag för första gången i mitt liv, i ett större sammanhang, är åldersmannen i en ledningsgrupp! Det har aldrig tidigare hänt. För första gången börjar jag inse att jag börjar närma mig en tid där jag åldersmässigt är närmare 100 än 0. Efter att Gunnar Hedberg lämnat som kommunalråd är det jag som är det äldsta manliga kommunalrådet i Uppsalas regering. Jag var tidigare det manliga kommunalråd som hade mest hår på huvudet. Även där har jag nu fått se en förändring då Fredrik Ahlstedt, som ersatt Hedberg, har ett betydligt hårrikare huvud än jag. Har detta förorsakat en kris? Kanske, varför skriver jag annars om det........ Ja, ja, ja jag väljer att fokusera på det positiva och konstaterar att erfarenhet alltid är av värde och i synnerhet i politiska sammanhang. Jag kontaterar också att män med tunnt hår anses mer intelligenta....... Kan det vara så? Det jag framförallt kan konstatera är att en Fredrik jag känner idag sammanfattade en av livets sanningar föredömligt kort. "Diamanter skaps under hård press". Det är fakta! Glöm aldrig det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar