lördag 11 februari 2012

Kloka investeringar eller monument?

Medborgarnytta
Felinvesteringar görs överallt. Privat, inom näringslivet, inom föreningslivet och självklart också inom de olika delarna av det offentliga livet. Det är dock intressant att följa projekt efter projekt som skattepengar finansierat, och som olika politiker varit väldigt drivande för att de skall bli av. Självklart tycker jag att det är viktigt att samhället utvecklas och att vi vågar göra ständiga nyinvesteringar. Det som förvånar mig är dock hur många av dessa större satsningar som baserats på väldiga glädjekalkyler och att man inte alls räknat med drifts och underhållskostnaderna i närheten av vad det kostar för att vårda den dyra investering man gjort. Varför är det ofta så? Handlar det om att dessa stora objekt representerar monument över egon som inte i första hand värnar om våra skattepengar och en långsiktig medborgarnytta? Som vanligt är det fullt med utrymme för försvarstal, för olika perspektiv, olika sätt att räkna osv. Med tanke på hur dyrt vårt konsert och kongresshus (UKK) är måste jag säga att jag blir lite ledsen när den uppskattas förhållandevis lite av Uppsalas invånare.
http://www.unt.se/kultur/bottenbetyg-for-konserthuset-1660155.aspx
Nu står UKK där och i vart fall jag skall försöka bidra till att denna mötesplats kan utvecklas till en mycket uppskattad och ekonomiskt hållbar mötesplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar