söndag 12 september 2010

Makt och marknadsföring

Det är väldigt intressant att se hur olika partier arbetar för att försöka få så många röster som möjligt. Helt klart är t ex att kändisar de kan t o m få förträde i det demokratiska rummet när partierna slåss om makten över våra skattepengar. Det är lite ynkligt. Jag tycker också att det är falsk marknadsföring när äldre kända politiker, som inte är aktiva i den lokala eller nationella politiken, lyfts fram för att dra röster. Det är att låna personliga värden men det är också att lura väljarna. På vilket sätt är t ex Ingvar Carlsson aktiv i den nationella Socialdemokratiska politiken? På vilket sätt är Alf Svensson aktiv i Uppsalas eller i länets politik? Smart säger vissa. Falskt säger jag. Visst är det viktigt att försöka få så mycket makt som möjligt. Då kan man ju förverkliga mer av sitt handlingsprogram på vägen mot visionen (för dem som har en vision). Men makten får inte blir drivkraften. Drivkraften måste vara idéerna, glädjen i att verka för en positiv samhällsutveckling bland andra engagerade personer samt vilja att skapa bästa möjliga liv för så många som möjligt.  

Individerna framför och bakom de politiska handlingsprogram som varje seriöst parti har utgör skillnaden mellan pappersprodukt eller möjligheten att verkligen påverka och förändra. Individerna som företräder ett parti är viktiga! Mycket viktiga. Jag hoppas verkligen att Uppsala kommuns invånare ger Centerpartiets kandidater en granskning. Jag är säker på att det kommer att bidra till att Centerpartiet växer. 

Vi vill leda Uppsala kommun. Vi kan leda Uppsala kommun. Vi vågar leda Uppsala kommun. Vi kommer kraftfullt bidra till att Uppsala blir roligare, rikare och rättvisare! Vi ställer upp med de personer som är våra politiska representanter. Vi vänder inte kappan efter vinden ; ). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar