torsdag 17 juni 2021

Av med förblindande ideologiska glasögon

Sluta dalta 

Vår tid kan beskrivas på många sätt. Digitaliseringens och automatiseringens tid. Skuldbergstiden. Individens tid. Den uppvaknade drakens tid. Avvikelsernas tid. Klimatdepressionernas tid. Den förvirrade demokratins tid. Varför inte daltandets tid. Vi får se vad framtida historiker väljer att kalla tiden. 

Inkompetens, rasismrädsla och ovilja att ta i svåra frågor plågar våra samhällen. Inkompetensen, rädslan för att anklagas för rasism och främlingsfientlighet och oviljan att ta i svåra frågor drabbar särskilt barn och unga i våra utanförskapsområden. Barn och unga som ofta är födda i Sverige men som ändå länge växer upp i en helt annan kulturell context än den svenska. Jag hävdar bestämt att alla i vårt samhälle är förlorare på detta idiotiska politiska förhållningssättet till invandrade som med rätt integrationspolitik har stora möjligheter att bli värdeskapande svenska invånare. Väldigt många invandrare, under många historiska tider, har också visat att invandring som hanteras klokt kraftigt berikar ett samhälle. Jag känner många fantastiska invandrare, från alla delar av världen, som gjort och gör stora insatser för svenskt välståndsbyggande. Den som lastar enskilda invandrare för att de, av olika skäl, försöker få ett bättre liv och därför kommit till Sverige har dåliga kunskaper om oss som art. Människor som på olika sätt får chansen att ta sig från något dåligt till något förhoppningsfullt gör det. Det är en beundransvärd mänsklig drivkraft. När vi är förbannade över alla samhällsproblem vi fått ska den ilskan riktas mot felaktiga samhällssystem och politiska partier som inte säkerställt en fungerande migrations- och integrationspolitik. Som inte fattar att ett generellt välfärdssystem inte kan uppnås om alla ekonomiska konsekvenser av rättigheter och skyldigheter kopplade till barn och äldre även ska finansiera massor av rättigheter för icke självförsörjande arbetsföra vuxna. I ljuset av de flesta partiers oförmåga att hantera detta har SD vuxit sig stora. I det verkliga Sverige idag är det svenska folket i huvudsak uppdelade i M, SD och S. 

Marcus Allard, Örebro, är en intressant och rak personlighet. Självklart etiketteras han som populist av alla politiska motståndare. Den kloke är inte en mobbare eller etikettsklistrare utan att ordentligt lyssna på vad människor säger. Jag såg nyligen ett kommunfullmäktigeinlägg med Allard där han lyfte upp hur han ensamt kämpat mot islamism i bland annat skolor i Örebro. Hur tror du de övriga partierna bemötte hans relevanta kritik av deras oförmåga? Tror du han fick svar på sina frågor till ansvariga kommunalråd? Det ska inte daltas med några extremistiska rörelser, oavsett om de härstammar från svenskar på 1100-talet eller någon variant från andra världsdelar. Vi behöver politiska företrädare som tydligt står upp för detta förhållningssätt! Om vi ska ha någon chans att lyckas med integrationen i Sverige är förskolan och skolan central. Sverige ska inte tillåta att skattemedel finansierar religiösa huvudmän kopplade till skolverksamhet. Stopp! Stopp! Stopp! Skolan får inte vara en så öppen kapitalistisk plats som den blivit. Det borde vara tydligt för de flesta att missbruken av etableringsfriheten är för många och Skolinspektionen för mesig. 

Skolinspektionen stänger två skolor i Örebro som drivs av Al-Ahzar Stiftelsen, detta bl.a. efter att Säpo bedömt att barn troligtvis utsätts för radikalisering och rekrytering till våldsbejakande miljöer. Inpektionens beslut beror på yttranden från flera olika instanser, däribland Säkerhetspolisen. Där framgår det att en person som tidigare suttit i stiftelsens styrelse rest till Syrien för att ansluta sig till IS. Undervisningen ska ha godkänts trots risk för ”icke demokratiska värderingar”.”

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/orebro-skolor-stangs-efter-is-samrore

När jag läser Anna Dahlbergs, Expressen, artikel nedan kan jag tro att hon läst på Utvecklingspartiet demokraternas partiprogram för skolans verksamheter och önskade resultat. Om man är för alternativa huvudmän inom skola, vård och omsorg måste kvalitetskraven vara mycket höga och straffen för dem som missköter sig mycket kännbara. Tänk att det inte varit, och fortfarande inte är, självklart för de tidigare Allianspartierna. Om man är för mångfald och konkurrens är det viktigt att ha detta förhållningssätt till hur våra gemensamma skattepengar används. Om man är för konkurrensutsättning och alternativ att välja bland måste man tveklöst stå upp för kvalitet och nolltolerans mot kraftigt bristande kvalitet och segregation som drabbar våra barn. 

”Hur många skandaler tål den svenska skolmarknaden? Borgerligheten måste sluta vara så ideologiskt förblindad och ta sitt ansvar att rensa upp bland avarterna.”

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/hogern-maste-ta-ansvar-for-friskoleskandalerna/

I kommunistiska länder finns bara en skolform, som i Sverige när jag växte upp. I kapitalistiska samhällen finns alternativa huvudmän. I alla andra marknadsekonomier, kapitalistiska system, drivs skolor då som stiftelser. Inte som bolag som delar ut vinster till sina investerare. Och jag repeterar, inga religöst kopplade huvudmän inom skolverksamheter ska få en skattekrona. 

Och när jag läser det senaste debattnedslaget från det socialdemokratiska kommunalrådet Erik Pelling i Uppsala blir det tydligt att han inte förstår att det är migrations- och integrationspolitiken som kraftigt måste förändras för att lösa kraftigt växande problem. Och senfärdigheten att ta i växande problem visar sig även kopplat till trygghetsfrågor. Det är inte många år sedan som jag och Pellings företrädare möttes i en P1 riks ”debatt”. Lyssna gärna på den om vad jag sa, och vad Marlene Burwick sa. Och i debattartikeln lyfter inte Pelling de centrala frågorna runt misslyckad integration och en farlig segregation. Ta tidigt i problem! Lös dem! Det går! Det är lättare när de är små!

https://unt.se/nyheter/artikel/jnxg714r




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar