fredag 30 april 2021

Skolans haveri

Vi kan mycket bättre än nu!

Vet du vad det viktigaste är oavsett vilket problem man har? Det är att erkänna att man har ett problem. Små problem är lätta att lösa, stora problem är svåra att lösa. Alla problem går nästan alltid att på något sätt lösa. genom människans historia har en metod varit att döda dem man tycker agerar fel, har fel åsikter eller enbart tillhör fel klan. Probleminsikt är alltid A och O för framgångsväg framåt. Utöver broilifieringen av svenska politik är oförmågan att tidigt problemformulera och att skyndsamt vidta nödvändiga förbättringsåtgärder den svenska politikens största problem. Den kanske kan beskrivas som så inavlad att den idag saknar förmåga att tillräckligt snabbt och klokt göra stor nytta för dem de ska företräda. Den svenska skolan är det största exemplet på detta politiska misslyckande. Bra att vi har en Riksrevisionen som med integritet kallar ”en spade för en spade”. Revisionen i Uppsala gör många djupa och viktiga reflektioner. De får sjukt liten uppmärksamhet! Uppsala och Sverige är i desperat behov av kompetent ledarskap.

https://www.riksrevisionen.se/om-riksrevisionen/kommunikation-och-media/nyhetsarkiv/2021-04-29-otillracklig-uppfoljning-av-pisa-undersokningens-genomforande-2018.html

Nedan SVT reportage, och Expressenartiklar, är inte vilket reportage som helst. Det är ett mycket viktigt reportage och vittnar om hur självbedrägligt Sveriges regering agerar inom det som har störst påverkan på hur just våra svenska samhällen utvecklas, skolan! När den avlidne företagsledaren Curt Nicolin gick skolan var det ordentlig ordning och reda i klassrummet. När jag gick i skolan var det lite si och så men det var ändå rimlig ordning och reda. Idag är det i många klasser allt annat än ordning och reda. Alla våra barn drabbas idag av denna inkompetenta hantering av skolmiljön. Huvudproblemet är en den akademiska och naivistiska inkluderingstanken! 30 barn i en klass och där minst tre har någon form av särskilt behov.

"Alltför många elever i Sverige exkluderades från att delta i Pisatestet 2018, enligt Riksrevisionens granskning där regeringen och Skolverket får skarp kritik. Riksrevisionen beskriver också en kedja av misstag hos Skolverket och OECD – och en oförklarlig tystnad och passivitet från regeringen.

Sverige har i många år deltagit i den internationella Pisa-undersökningen, som OECD är huvudansvarig för. I den politiska debatten refereras det ofta till de svenska resultaten – en del kanske minns Pisachocken 2012/13, då de historiskt svaga resultaten ledde till en rad förändringar på skolområdet. Därefter förbättrades resultaten.

Pisa har setts som en tillförlitlig källa men den senaste mätningen från 2018/19 blev ifrågasatt. Sverige hade då i förväg plockat bort 11 procent av de elever som skulle delta. Den tillåtna gränsen är 5 procent.

Detta har förklarats med att Sverige tog emot många flyktingar 2015 och därefter, och att det därför fanns en stor andel elever som inte hunnit lära sig svenska tillräckligt bra för att kunna delta.

”Väldigt förvånande”

I rapporten, som presenterades på torsdagen, konstaterar Riksrevisionen att detta delvis gjordes på felaktiga grunder samt att regeringen och Skolverket inte har följt upp genomförandet.

– De har inte tagit reda på vad som hände och varför. De borde ha gått till botten om det verkligen går att förklara de höga elevexkluderingarna med bristande språkkunskaper hos eleverna, säger Riksrevisionens projektledare Sofia Sandgren Massih.

Utbildningsminister Anna Ekströms (S) egna tjänstemän på departementet slog larm och varnade för ett missvisande elevurval – men fick inget gehör, visar granskningen.

I rapporten konstateras också att det inte heller gjorts någon trovärdig utredning i efterhand.

Ifrågasatt förklaring

Skolverket, som är ansvarigt för Pisa i Sverige, har hävdat att allt gjorts rätt, och under OECD:s överinseende.

Exkluderingen av elever har dock ifrågasatts av såväl medier som politiker. Riksrevisionen har därför undersökt om invändningarna var befogade eller inte, och slår i rapporten fast att OECD:s slutsatser baseras på felaktiga antaganden om det svenska skolväsendet när det gäller undervisningen av nyanlända elever.

– Något gick fel och det blev ett jättehögt exkluderingstal, elva procent. Men man kan göra om och göra rätt. Det allvarliga är att man inte försökt gå till botten med vad som gick fel. Då kommer ju misstagen att göras om, säger Sofia Sandgren Massih.

– Vi har dock ingen anledning att tro att någon gjort fel med flit, utan att det skett av missförstånd."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-far-mycket-hard-kritik-for-hantering-av-pisa-provet?fbclid=IwAR1OHuTrId3CMexe5Ew8jdGvE4WQevxFDqj4WCBg6TjgQlhR2ujGERWUxXQ

https://www.expressen.se/nyheter/ekstroms-nya-fel-om-pisa-studien/

https://www.expressen.se/nyheter/riksrevisionen-sverige-foljde-inte-reglerna-i-pisa/

https://www.expressen.se/nyheter/anna-ekstroms-spikraka-karriar-till-storsta-krisen/


Politiker ska beskriva verkligheten som den är! Det är bara då det finns en chans att lösa farliga växande problem! Jag är urless på den politiska oförmågan i att lösa stora problem i Sverige. Vi måste rösta fram dugliga ledare att leda oss mot en ljus framtid.

Skolans misslyckande drabbar alla våra barn och unga negativt, och i förlängningen försvagas hela vårt unika samhälle. Mest drabbas de svagaste eleverna, dem som vänstern alltid förrädiskt vill ge sken av att företräda. Usch!

”Den firade förbättringen av svenska 15-åringars kunskaper hade sannolikt vänts till en försämring om studien gått till på rätt sätt. Eftersom en ovanligt hög andel utrikesfödda elever uteslöts från att skriva provet fick svenska skolan glädjebetyg.”


”Skolverket, som skötte PISA-undersökningen, har envist hävdat att det stora bortfallet berott på att Sverige tog emot många nyanlända elever i samband med flyktingvågen 2015, och att skolorna gjort rätt som sorterat bort de språksvaga. Det får man enligt regelverket – om eleverna läst svenska i mindre än ett år. Men barnen som kom med flyktingvågen hade gått i svensk skola längre än så när provet skrevs. De borde ha fått visa vad de lärt sig på samma villkor som sina klasskamrater.”

Det är rena bananrepubliken. När tjänstemän efteråt slog larm om att OECD-granskningen bygger på ett missförstånd om hur undervisningen av nyanlända går till, begravdes promemorian i regeringskansliet. Anna Ekström och Skolverket har vid flera tillfällen hänvisat till att OECD gett dem rätt.”

”PISA-studien ska ge en bild av vilka styrkor och svagheter som den svenska skolan har. Felaktigheterna i PISA 2018 innebär att varken regering eller opposition har den verkliga bilden av skolans utmaningar.  ”Om svagare elever inom olika grupper inte deltar i Pisa-undersökningen i samma omfattning som andra kan detta i förlängningen leda till att relevanta åtgärder för dem inte vidtas”, skriver Riksrevisionen. Det är oroväckande att utbildningsministerns instinkt när felaktigheter påtalas är att mörklägga, snarare än att undersöka vad som gått fel och dra lärdom av misstagen. Regeringens mygel och skönmålning har petat skolfrågorna från den politiska dagordningen. Det är ett allvarligt svek mot de svagaste eleverna.”

https://www.expressen.se/ledare/regeringens-pisa-mygel-har-slagit-mot-svaga-elever/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar