Fred, turism och livsglädje
I ett Sverige i desperat behov av ”enkla jobb” utgör turistindustrin en ”livlina” för människor som saknar högre utbildning eller som inte är självlärda och lyckas attrahera arbetsgivare inom till exempel gaming-industrin. Turismen är också dagens ”livlina” för många småsamhällen och landsbygder runt om i Sverige. Som vanligt måste man se balanserat på det mesta. Och efter många års tryck från bland annat mig tvingades vänsterstyret i Uppsala självklart skärpa hanteringen av försörjningsstöd. Kostnader som länge skenat och som ligger på mycket höga sammantagna nivåer var ohållbara. Det är en pinsamt sakta förändring mot att bättre matcha rättigheter mot skyldigheter. En matchning som inte bara är moraliskt rätt, den är också rättvis. ”Enkla jobb” är nödvändiga om inte hela bidragssystemet ska falla ihop. Och alla som kan måste arbeta eller studera med krav på mätbara resultat.
https://unt.se/nyheter/artikel/hardare-regler--allt-fler-i-uppsala-nekas-socialbidrag/4r10n0kj
https://unt.se/nyheter/artikel/haft-bidrag-sedan-2012--nu-stoppas-utbetalningarna/ly11v7vl
Karin Pihl, GP, skriver ofta ledarartiklar som jag gillar. Nedan tycker jag är feltänkt och hopplöst. Parallellt med att allt annat blir klimatsmart kommer även flyget göra mindre klimatavtryck men fortsatt göra negativa avtryck. Negativa avtryck som på marginalen är ok när vi kraftigt sänker all annan negativ miljöpåverkan. ”Bara” LKABs projekt för koldioxidsfri stålproduktion är fantastiskt. För freden, för livsglädjen och för de enkla jobben är det utmärkt med flyg till och ifrån bland annat Sverige till priser som normalinkomsttagare har råd med.
”Flyget har gjort världen både större och mindre på samma gång. Egentligen är det otroligt. Man knökar ner sig i ett säte och äter smågodis medan man färdas i en kaross 10 000 meter upp i luften, 900 kilometer i timmen, och efter åtta-tio timmar kliver man av och är i en helt annan del av världen. Men nu ska det bli slut med det. Flygresan Minneapolis – Kastrup släpper totalt ut två ton koldioxid. Skulle det vara försvarbart bara för att få uppleva ljusa vårnätter och blommande äppelträd?”
”Flygresor står för två-tre hundradelar av de totala utsläppen, enligt IPCC. Enligt WWF står el och värme för en fjärdedel av de globala utsläppen av koldioxid. Ytterligare en fjärdedel kommer från jord- och skogsbruk. Den kanadensiska klimatexperten Corinne Le Quéré anser att flyget inte är prioriterat på listan över vad som måste göras för att minska klimatförändringarna. Industrin, jordbruk och tunga transporter är viktigast, säger hon i en intervju i SvD (26/1).”
”Vi kan dock inte fortsätta flyga som vi gör nu, menar hon och många andra. Och vi kan definitivt inte öka vårt flygresande. Om det står mellan att rika västerlänningar får skippa långflyg och att rädda planeten får vi välja det senare. Men vi ska inte låtsas som att det inte har ett pris.”
”I debatten om flygskam låter det ofta som att flygresor mest är något onödigt, något folk gör för att de inte kan stå emot hjärnans slapp-impulser, ungefär som att konsumera skräpmat. Måste folk åka till Thailand i två veckor bara för att ligga framför poolen och bränna sönder fläsket? Men folk reser inte bara för att de är uttråkade. Folk flyger för att komma hem. För att träffa sina släktingar åtminstone en gång om året. För att inte förlora kontakten med landet de växte upp i, eller för att hälsa på någon man älskar.”
”En värld utan möjligheten att resa snabbt kommer dock bli en annorlunda värld. Kanske kommer framtida generationer att kunna relatera mer till Karl Oskar och Kristina än vad vi som är födda i slutet av 1900-talet kan. Om de inte lyckas få igång de där elplanen vill säga. Och om man inte kan återge det svenska vårljuset via Zoom förstås.”
https://www.gp.se/ledare/vi-kan-inte-låtsas-som-att-en-värld-utan-flyg-inte-har-ett-pris-1.43849565
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar