När framtiden får välja
Starkast i alla samhällen är alla självförsörjande efter mer eller mindre långa basstudier och ekonomiskt starka pensionärer. Svagast är människor i behov av försörjningsstöd, omsorg och vård. Inget konstigt med det. Så är det i de allra flesta samhällen uppbyggda av människor. Under samhällens alla utvecklingssteg finns massor av målkonflikter. Ambitioner är positiva men de är mest uttryck för oärlighet om ambitionerna inte också ger uttryck för vilka resurser som ska bidra till måluppfyllelsen. Framtiden, bland annat kommande generationer, vill få en konkurrenskraftig utbildning och de vill ha rikliga möjligheter på arbetsmarknaden eller som företagare.
Expressen skriver mycket läsvärt om hur illa det är när myndigheterna fuskar med PISA mätningarna. Det är tveklöst ett stort svek mot våra elever som har det svårast i skolan. Bilden av hur väl skolan fungerar förskönas och ansvariga politiker kan lättare komma undan ifrån att vidta de nödvändiga åtgärder, reformer, som krävs för att många fler av våra unga ska gå en ok eller helst bra framtid till mötes där de kan bli självförsörjande. Skolan kan leverera mycket bättre resultat än idag. Inte minst i Uppsala där väldigt stor andel av barnen och ungdomarna inte klarar de studier de idag förväntas klara. När vi får ta del av verkliga verklighetsbilder är det min övertygelse att vi också mycket bättre kommer att kunna debattera fram konstruktiva reformer som skapar mycket mer framtidstro och hopp för alla dessa barn och unga som idag far onödigt illa. Ett system passar inte alla. Särskilt inte för de som har olika typer av funktionshinder, till exempel språkproblem, och dem som är "överbegåvade". Gör om! Gör rätt!
"Det är mycket allvarligt att en stor mängd utrikes födda elever verkar ha gallrats bort när Pisa-proven skulle genomföras. Om problemen i svensk skola sopas under mattan minskar möjligheten att lösa dem."
https://www.expressen.se/ledare/pisa-myglet-i-skolan-ar-ett-svek-mot-de-svagaste/
Expressen skriver mycket läsvärt om hur illa det är när myndigheterna fuskar med PISA mätningarna. Det är tveklöst ett stort svek mot våra elever som har det svårast i skolan. Bilden av hur väl skolan fungerar förskönas och ansvariga politiker kan lättare komma undan ifrån att vidta de nödvändiga åtgärder, reformer, som krävs för att många fler av våra unga ska gå en ok eller helst bra framtid till mötes där de kan bli självförsörjande. Skolan kan leverera mycket bättre resultat än idag. Inte minst i Uppsala där väldigt stor andel av barnen och ungdomarna inte klarar de studier de idag förväntas klara. När vi får ta del av verkliga verklighetsbilder är det min övertygelse att vi också mycket bättre kommer att kunna debattera fram konstruktiva reformer som skapar mycket mer framtidstro och hopp för alla dessa barn och unga som idag far onödigt illa. Ett system passar inte alla. Särskilt inte för de som har olika typer av funktionshinder, till exempel språkproblem, och dem som är "överbegåvade". Gör om! Gör rätt!
"Det är mycket allvarligt att en stor mängd utrikes födda elever verkar ha gallrats bort när Pisa-proven skulle genomföras. Om problemen i svensk skola sopas under mattan minskar möjligheten att lösa dem."
https://www.expressen.se/ledare/pisa-myglet-i-skolan-ar-ett-svek-mot-de-svagaste/
GPs ledare skriver också läsvärt om att det inom politiken alltid finns gott om målkonflikter.
Oförmågan bland många att balansera olika generationers intressen. Istället för identitetspolitikens allt för framträdande roll i svensk politik borde generationsrättvisa få ett mycket större utrymme i debatterna. Alla våra barn måste få bättre förutsättningar att nå sin bildningsförmåga. Våra äldsta och sköraste måste få en omsorg och vård med kvalitet.
Dagens stjärna
Expressen. Det är uselt att Sverige förskönar resultaten om hur Sveriges kunskapsnivå är, utifrån de regelverk som PISA-mätningarna bygger på, bland våra elever. Bilden är viktigare än verkligheten. Utan en korrekt verklighetsuppfattning, och en samsyn om en situation, är det mycket svårt att genomföra de åtgärder som krävs för att på allvar skapa de förbättringar som krävs om framgång är målsättningen.
”Expressen kan nu avslöja hur en stor mängd utrikesfödda elever felaktigt plockats bort ur PISA-urvalet – och att Sverige därigenom brutit mot OECD:s officiella regelverk. Siffrorna antyder dessutom att även svenskfödda elever med svaga språkkunskaper plockats bort. Om reglerna hade följts skulle de svenska resultaten ha varit betydligt sämre och Sverige skulle sannolikt ha backat i samtliga tre ämnen jämfört med förra provtillfället.
– Här verkar finnas grava metodfel som systematiskt förbättrat genomsnittet. Sedan har Skolverket använt detta uppumpade genomsnitt för att ge en alltför positiv bild av hur den svenska skolan utvecklats, säger Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi som forskat på den svenska skolans utveckling.”
https://www.expressen.se/nyheter/qs/sveriges-pisa-framgang-bygger-pa-falska-siffror/?fbclid=IwAR2ht7agdwIbZud7YJoL74xMsQhwt6JR0hFGDl1Obz9CHvO7D0McGGWCdl4
https://www.expressen.se/ledare/pisa-myglet-i-skolan-ar-ett-svek-mot-de-svagaste/
https://www.expressen.se/nyheter/skolverkets-gd-inga-skal-ifragasatta-var-studie/
Expressen. Det är uselt att Sverige förskönar resultaten om hur Sveriges kunskapsnivå är, utifrån de regelverk som PISA-mätningarna bygger på, bland våra elever. Bilden är viktigare än verkligheten. Utan en korrekt verklighetsuppfattning, och en samsyn om en situation, är det mycket svårt att genomföra de åtgärder som krävs för att på allvar skapa de förbättringar som krävs om framgång är målsättningen.
”Expressen kan nu avslöja hur en stor mängd utrikesfödda elever felaktigt plockats bort ur PISA-urvalet – och att Sverige därigenom brutit mot OECD:s officiella regelverk. Siffrorna antyder dessutom att även svenskfödda elever med svaga språkkunskaper plockats bort. Om reglerna hade följts skulle de svenska resultaten ha varit betydligt sämre och Sverige skulle sannolikt ha backat i samtliga tre ämnen jämfört med förra provtillfället.
– Här verkar finnas grava metodfel som systematiskt förbättrat genomsnittet. Sedan har Skolverket använt detta uppumpade genomsnitt för att ge en alltför positiv bild av hur den svenska skolan utvecklats, säger Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi som forskat på den svenska skolans utveckling.”
https://www.expressen.se/nyheter/qs/sveriges-pisa-framgang-bygger-pa-falska-siffror/?fbclid=IwAR2ht7agdwIbZud7YJoL74xMsQhwt6JR0hFGDl1Obz9CHvO7D0McGGWCdl4
https://www.expressen.se/ledare/pisa-myglet-i-skolan-ar-ett-svek-mot-de-svagaste/
https://www.expressen.se/nyheter/skolverkets-gd-inga-skal-ifragasatta-var-studie/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar