måndag 15 juni 2020

Aldrig säker

Teknikutvecklingens under
Det är fantastiskt med all ny teknik och alla nya möjligheter den medger. Aldrig tidigare har våra universitet och hittepåiga uppfinnare tryckt ut så många nya "verktyg" i världen fulla av potential att förbättra och förändra. Inte minst inom brottsbekämpningen och för att klara upp brott har teknikutvecklingen gett oss fantastiska möjligheter. Dagens DNA databaser och DNA teknik kommer att göra livet allt svårare för kriminella. Det är fantastiskt bra för oss som inte ägnar oss åt kriminalitet.

Fredrik Sjöshult, Expressen, skriver om hur ett dubbelmord i Linköping år 2006 nu är påväg att klaras upp tack vare DNA-spårning. Bra!

"Berättelsen om släktforskaren som nu hjälpt polisen att hitta en misstänkt för dådet i Linköping är som hämtad från en Netflixserie. Inspirerade av den amerikanska polisens framgångar i jakten på ”The Golden State Killer”, där en polis greps efter flera decennier tack vare sökande i släktforskningsdatabaser, har mordutredningen i Linköping tagit ett unikt grepp. Det har länge varit känt att mordutredarna haft mördarens DNA. Polisen har med hjälp av det tagit fram en bild av mördarens utseende och topsat hundratals män som stämt in på den gärningsmannaprofil som tagits fram."

"Den som begår ett grovt brott ska veta att risken att bli avslöjad ökar för varje dag som går med en modernare kriminalteknik – och vi som inte tänker begå brott behöver inte oroa oss över ett DNA-register i polisens regi. Ett bredare DNA-register skulle också ge ökade möjligheter till familjesökningar. Efter den brutala överfallsvåldtäkten i Billdal kunde gärningsmannen dömas 24 år senare efter att en av hans släktingar tvingats lämna ett DNA-prov. Den nya möjligheten med familjesökning i DNA-registret avgjorde det fallet."
I mediernas "DNA" har det länge varit självklart att man måste ta betalt för prenumerationer, lösnummer och annonser. Länge har dessa traditionella medieföretag brottats med en allt sämre affärsutveckling. De har helt enkelt under decennier misslyckats med att förändra sin affärsmodell för att överleva extremt tuff konkurrens från aktörer som Facebook och Google. Att på nätet sätta upp betalväggar för att försöka få läsare är en korkad strategi. Den kommer till exempel aldrig fungera på den yngre befolkningen. Klokt av DN att nu försöka programmera om sitt DNA och kanske hitta en ny väg framåt med bättre hållbarhet. Det är klokt att öppna upp mer av sitt innehåll på nätet och göra det tillgängligt utan betalväggar. Istället för betalväggar kan de "bara" kräva att man godkänner deras användarvillkor och därigenom kan deras annonssida sälja riktat precis som Facebook och Google. Det är sannolikt den enda vägen för att nå yngre läsare. I takt med att alla äldre pappersprenumeranter dör av måste de redaktionella mediebolagen hitta bärkraftiga affärsmodeller. För mig är det en svårlöst gåta att de flesta mediebolagen varit så usla på att hitta nya affärsmodeller som gör att de kan överleva och ge sina ägare ”lön för mödan”. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar