lördag 8 mars 2014

Mening

Vad gör jag av mitt liv?
Livet är spännande och fullt av möjligheter. Varje dag kan var och en av oss kraftigt förändra våra liv genom att fatta beslut som att säga upp oss, våga starta företag, skilja oss, flytta till ett annat samhälle, vidareutbilda oss, skaffa barn, begå ett allvarligt brott etc. Varje dag har du så stor makt över ditt liv. Eftersom vi har en så stor makt över våra liv kan det vara bra att sortera ut vad man vill använda sitt korta liv till. Maximalt antal njutningstillfällen? Maximalt kunskapsinhämtande inom ett visst område? Maximal påverkan på ett närsamhälles utveckling? Maximalt positiv relation med vänner och familj? Eller kanske maximalt med tillgångar när man dör. Personligen har jag landat i att jag vill ha så mycket positiv inverkan som möjligt på närsamhällets utveckling och ha starka och positiva band till vänner och familj. Jag skulle gärna också bidra till någon världsförbättring.Det känns positivt och meningsfullt för mig. Hur tänker du?

Kvinnodagen
Idag är det den internationella kvinnodagen. Som av en händelse kan vi idag läsa att Sveriges bäst betalda tjänsteman får en pensionsavsättning på över 100 miljoner kronor. Annika Falkengren, bördig från Uppsala, har lyckats bra med att förhandla till sig mycket förmånliga villkor under sin tid på SEB. Personligen tror jag att mer jämställdhet mellan könen istort endast kan uppnås genom att kvinnor lär sig att förhandla tuffare och genom att föräldraförsäkringen delas. Vad tror du?
http://www.di.se/artiklar/2014/3/7/kvarts-miljard-till-seb-chefer/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar