tisdag 4 mars 2014

Hälsan är viktigast

Krya på dig broder!
En mycket nära vän till mig har hastigt blivit så risig att han ligger på intensivvårdsavdelning med respirator, EKG och en massa andra slangar och sladdar kopplade till sig. Det var inget roligt budskap jag fick från hans fru igår och fyrtio minuter senare var jag hos honom på sjukhuset. Mycket oro och rädsla inom mig var och är oundviklig. De som känner mig och min sjuke vän vet hur nära varandra vi är. Det var en tuff syn som mötte mig där han låg med all övervakning både med maskiners hjälp och en egen mänsklig vakresurs. Även om det var tufft att kliva in i sjukrummet kändes det snabbt ändå bättre inom mig. Trots allmäntillståndet och alla slangar fanns den härliga humorn och "reka läget" inställningen där. Bl a skrev han med "Pulsmaskinfingret" att nu får jag i alla fall semester..... Det är viktigt att förstå att livet mycket snabbt kan ändras.

Det är viktigt att förstå att hälsan är central i våra enskilda liv. Den som inte är frisk är inte fri. En god folkhälsa och en effektiv sjukvård bidrar till att rädda oss i nöd och att snabbast möjligt hjälpa oss som individer tillbaka till ett så fritt och självständigt liv som möjligt. Återigen är jag imponerad av svensk sjukvård. Nu är fokuset att försöka bidra till att vännen snart blir frisk och fri igen och att hans familj mår så bra som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar