tisdag 31 maj 2011

Snattande banker

Populism eller?
Anders Borg är populär. Om jag ser det positivt är det för att han är en duglig finansminister, även om jag tycker att han investerar dåligt. Om jag ser det negativt är det för att han är rätt populistisk i sina uttalanden. Att vara populistisk behöver inte innebära att man gör något som är fel. Jag gillar Borgs ständiga påhopp på finansmarknaden. Den är utan tvekan överbetald och attraherar människor som lever och dör för pengar. Som tur är inte Borg en sådan människa. Då skulle han jobba kvar inom den branschen då den betalar betydligt bättre än om man är finansminister. Jag tycker dock att det blir lite överdrivet att säga att bankernas personal/ledningar "snattar" av oss sparare. Om det är ett riktigt uttalande tycker jag det är att gå för långt. Sannolikt har han inte sagt så. Jag vet ju av egen erfarenhet att media gärna misstolkar och inte minst skapar citat som inte kommer från den person som de berättar om.

http://di.se/


Den gröna ekonomin

Amerikanerna har lett vägen under snart 100 år. Deras tid som världsherre går mot sitt slut, eller? Många Amerikaner kallar sina dollarsedlar för "greens". Det kanske är så att USA till sist "get their act together" och blir en ledande innovatör och företagare inom grön ekonomi. Dom kanske t o m höjer momsen något för att börja betala tillbaks sin enorma statsskuld. Vi får se. Jag tror dock att Uppsala kan bli en riktigt kraftfull plats för grön tillväxt. Idag skrev jag under ett grönt samarbete med Uppsala Universitet som ansluter sig till Uppsalas klimatprotokoll. Det kändes i mötet att vi kan göra underverk tillsammans framöver. Tänk att både kunna bygga en kraftfullare näringslivsbas i Sverige samtidigt som vi kan rädda världen! Är det möjligt tro.... Vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar