måndag 16 maj 2011

Omval

Bryr sig
Är det så många som inte bryr sig om hur våra skattepengar används eller om vilka principer som skall gälla kopplat till våra skattepengars användande?Jag tycker att det är anmärkningsvärt att färre än 50% använde sin personliga makt och röstade! Jag tror att många medborgare inte förstår hur mycket inflytande vi folkvalda har över våra skattepengar och dess användande. Det kanske är dax att göra alla mer medvetna om det. Om inget annat så kanske det skrämmer fler att gå och rösta och faktiskt bry sig om vilka företrädare som får sitta vid köttgrytorna och förvalta vårt gemensamma och ofta hårt inarbetade kapital. Jag tror fler bryr sig men 1) de förstår inte betydelsen  2) de förstår inte skillnaderna mellan partierna  3) de tycker att det är bra som det är så varför bry sig.......

Gemensamma valsedlar
Det har varit mycket snack om att Alliansen bör gå till nästa val med gemensamma valsedlar. Skälen sägs vara för att undvika att t ex C, FP och KD skall trilla ur. Jag har inte förstått hur fördelningen mellan partierna skulle gå till om man väljer den vägen. Kan någon vägleda mig om vad det i praktiken skulle innebära för maktfördelningen utifrån den gemensamma valsedeln?

2 kommentarer:

  1. Ett betydande inslag av personval är ett måste med blandade listor. Det personliga mandatet blir tyngre.

    Tittar man på trenderna med krympande partier (vilket sänker kvalitén på beslutsarbetet i partigrupperna) och på trenderna i samhället så känns det inte omöjligt.

    Det gäller att tänka nytt och tänka bort gamla maktstrukturer. Därför är det viktigt att börja i tid.

    Se det som ett steg på vägen mot ett nytt parti som heter Alliansen så är det enklare att hantera.

    mvh
    Peter

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också personvalsperspektivet då det innebär att medborgarna får en ännu kraftfullare röst vid varje val än tidigare. Jag delar dock inte din syn att ett parti skulle vara bästa väg framåt. Jag tycker att mångfalden är viktig i sig. Om det var så att Alliansens partier tyckte lika skulle jag ha lättare med ditt synsätt men så är det inte. Inom Alliansen lyckas vi kompromissa på ett acceptabelt sätt men om vi skulle lägga egna budgetar skulle de skilja sig åt rätt ordentligt. Det är kanske det vi skall göra för att visa våra skillnader så att t ex du förstår att det gör skillnad vad man röstar på.

    SvaraRadera