måndag 23 maj 2011

Generations"kriget" kommer närmare

De unga säger ifrån
Varför är det så svårt för oss människor att ta tag i problemen innan de blir för stora? Det finns säkert psykologer som vet varför det är så ur ett beteendevetenskapligt perspektiv. Ungdomsarbetslösheten fortsätter att vara ett stort problem. Jag har talat om det tidigare. Jag har också talat om samhällsrisken som är kopplad till att unga män blir allt för frustrerade. Ungdomsarbetslösheten fortsätter inte bara att vara ett problem i Sverige. Ett problem som bl a SD är skickliga på att använda sig av i sin retorik. Ungdomar i Grekland, Spanien och många andra platser i Europa börjar nu på allvar säga ifrån. I Spanien är t ex ungdomsarbetslösheten skrämmande +40%. De unga i dessa länder anklagar de äldre generationerna för att ha varit oansvarliga och för att ha levt högt över sin rätt. Tror du att det är en hållbar utveckling? Är du förvånad över att farliga politiska krafter växer sig starkare?


Sjukvårdskostnaderna exploderar
I takt med att vi blir allt äldre och i takt med att sjukvården kan lösa allt fler problem håller våra sjukvårdskostander på att explodera. Även detta faktum bidrar till generationskonflikter och utnyttas av politiska krafter som t ex SD. Personligen har jag blivit nationellt känd då jag bl a påtalat dessa utmaningar och uppmanat till konstruktivare debatter om hur vi skall hitta positiva vägar framåt. Om vi inte öppet kan debattera om de stora utmaningarna kan vi inte hitta så positiva vägar framåt som möjligt. I dagens DN talar tidningen på förstasidan i klartext. Politiker är generellt fega och vågar inte tala om de stora utmaningar som finns. Varför är då många politiker fega? Kan det ha att göra med att många medborgare inte vill höra sanningar och vill att vi skall undvika att tala om problem? DN verkar ha bestämt sig för att försöka tvinga politikerna att förhålla sig till det alla vet om sjukvårdens utveckling, om vi inte tänker om. Jag hoppas DN lyckas och jag rekomenderar dig att läsa deras alla artiklar runt sjukvården de senaste veckorna. De är välskrivna och stämmer faktiskt rätt bra med den verklighet jag ser.
http://www.dn.se/ekonomi/vagskalet-for-att-betala-vardnotan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar