fredag 30 november 2012

Mest företagsam

Hur mäter man?
Det finns gott om tävlingar i alla möjliga grenar. I stort gillar jag det. Tävlingar bidrar ofta till att ge människor som vill utvecklas tillfällen att mäta sin kunskap och sin förmåga mot andra. Tävlingar kan också användas i marknadsföringssyfte för något som anses viktigt. Svenskt Näringsliv har nu en tävling i Uppland där "Länets mest företagsamma person" skall utses. Enligt dagens annons har invånare tipsat om kandidater och nu skall en jury välja vinnare. Vad innebär det att vara företagsam?  Det skall nog stå för en person som får mycket gjort och förhoppningsvis många positiva resultat. Måste en företagsam person vara företagare? Enligt nomineringarna tycks det inte vara fallet och det håller jag med om dvs en företagsam person kan vara vem som helst. Hur mäter man då för att konstatera vem som är mest företagsam? Flest arbetade timmar? Minst arbetade timmar men mest resultat per satsad tid? Flest engagemang som leder till resultat? Att man gör mer än för uppenbar egennytta? Jag gillar tävlingar men jag gillar också tydliga tävlingsregler så att inte godtyckliga vinnare utses om man vill att en tävling skall tas på allvar. I grunden är allt som kan göras för att stimulera mer företagsamhet bra. Vad tycker du om det jag skrivit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar