torsdag 22 november 2012

En liten värld

Sannolikhet
Hur stor är sannolikheten att jag skulle träffa min vän Pär på Arlanda i morse? Hur stor är sannolikheten att det visade sig att vi åkte samma plan! Jag låter det symbolisera hur liten världen har blivit. Mötet med Pär fick mig också att minnas en ledarskapsdragning jag tidigare lyssnat på.

I samma riktning
Enligt ledarskapsdragningen är det vetenskapligt bevisat att partners som går i samma riktning är mer tillfredställda med sin partner och upplever fler stunder av lycka än om man inte gör det. Med att "gå i samma riktning" avses då fysiskt att man under t ex morgonens rusning promenerar till samma tunnelbanestation, cyklar tillsammans, promererar hela vägen tillsammans eller delar bil. Slutsatsen var att handlingen omedvetet symboliserar att man strävar åt gemensamma mål. Vi människor trivs med att sträva mot samma mål med människor vi gillar. Kan det möjligen vara så att jag och Pär snart kör en TV show tillsammans eller blir globala konsultpartners? Jag tror vi skulle kunna göra underverk tillsammans som t ex fredsmäklare.

Är du globalt konkurrenskraftig?
Vad krävs för att klara sig som en global aktör? Vad krävs för att få globala toppuppdrag? En förutsättning för att få en chans till ledande internationella roller inom näringslivet är att du bott och verkat i flera länder än ditt hemland. Under dessa utlandsuppdrag skall du ha uppvisat stor nyfikenhet för andra kulturer, våga ifrågasätta dina egna förutfattade meningar, våga föra öppna samtal, ständigt ifrågasätta tänkta vägval, uppmuntra kreativitet men också ALLTID leverera bra kortsiktiga resultat. Inte lätt men kul! Om du vill och klarar konkurrensen kan jag varmt rekomendera att jobba utomlands några år. Gärna i helt annorlunda kulturer än den man själv kommer ifrån. Är du sugen? Kom gärna hem igen! Vi behöver talang även i Sverige för att klara den allt tuffare globala konkurrensen om de bästa. Näringslivet utvecklas allt mer mot att bli som t ex fotbolls och ishockeymarknaderna. De som vill vara vinnare måste kombinera egen utveckling av duktiga spelare med att också köpa in duktiga spelare oavsett deras bakgrund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar