tisdag 3 juli 2012

Ungdomsarbetslösheten

Sysselsättningsgraden måste öka Den levnadsstandard som vi kollektivt idag har i Sverige är ohållbar om inte sysselsättningsgraden förbättras. Allt färre kan inte försörja allt fler. Allt fler av dem som skall finansieras av dem i sysselsättning är dem av oss som blir allt äldre. Fler måste jobba fler år. Fler måste börja jobba tidigare. Och än en gång, fler måste i sysselsättning. Statsminister Reinfeldt valde att fokusera på ungdomsarbetslösheten. Det tycker jag var bra. Jag har ideellt jobbat med att stötta långtidsarbetslösa ungdomar under många år. Det är ett viktigt men oxå ett mentalt jobbigt engagemang. Vi måste bli mycket bättre på att få in våra ungdomar i fortsatta studier eller i arbete. Det individuella priset förarbetslösheten och både den kort och långsiktiga samhällskostnaden för en stor ungdomsarbetslöshet är oacceptabel. Jag delar Reinfeldts syn att vi inte skall sänka ungdomslönerna men jobba betydligt mer med lärlingsupplägg där utsatta på arbetsmarknaden kan få bättre introduktionsupplägg till lägre ersättning i utbyte mot en kvalificerad handledning och utbildning. Hur tror du vi kan sänka ungdomsarbetslösheten snabbare? P.S det vackra vädret tycks förfölja mig. Lämnar ett härligt och soligt Gotland på torsdag morgon. Blir spännande att se om solen fortsätter att följa mig. Åker till Malmö på fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar