torsdag 12 juli 2012

Bruten nacke

Kan drabba alla Idag fick jag veta att en mycket uppskattad kommunal tjänsteman brutit nacken och i vart fall för tillfället är kraftigt förlamad. Hon skulle hjälpa sin man som hade ryggskott och mitt i natten gick hon ner för trappan, hämtade något, och på vägen upp svimmade hon och föll ner för trappan och bröt nacken. Hände under helgen och kom ut från intensiven idag. Tydligen ser det inte nattsvart ut och då hon är en positiv och viljestark människa hoppas jag det går bra efter en tids rehabilitering. Hon är ett lysande exempel på att vem som helst kan drabbas när som helst och bl à därför är det bra med allmänna sjukförsäkringar. För att klara framtidens sjukvårdskostnader tror jag dock att det skattefinansierade stödet måste kompletteras med frivilliga sjukförsäkringar. Frågan är dock i vilken utsträckning politiker orkar/vågar hålla emot när någon som inte tagit en kompletterande försäkring riskerar att dö mitt i livet... SEB och Trygg-Hansa uppskattar att kommunskatten kommer att behöva ökas med 50% inom 20-30 år om inga andra finansieringslösningar skapas. Det är självklart orimligt och oacceptabelt att skatten höjs med 50%. Vi har redan allt för höga skatter i Sverige. Det kanske är dags att leka med scenarier där kommunalskatten sänks med typ 30%. Landstingsskatten sänks med typ 20% och den statliga skatten i större utsträckning stimulerar önskade beteenden och hårdare beskattar sånt som utan tvekan gör betydligt mer skada än nytta. Liknande scenarier tvingar fram ett lateralt tänkande som jag tror är nödvändigt för att undvika en skattechock som endast hjälper kortsiktigt och sedan fullständigt sänker svensk ekonomi. Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar