fredag 20 juli 2012

Till äganderättens försvar

Börjar FP nationellt bli desperata?
Folkpartiet kallar sig liberaler och nu har deras nationella ordförande, Björklund, gått ut och sagt att man måste lagstifta mot skövlingen av våra skogar. Samtidigt går våra största skogsägare ut och säger att vi i Sverige aldrig i modern tid haft så mycket skog som nu. Vad är sant? Sannolikt har vi i Sverige fortsatt gott om skog i förhållande till tidigare. Sannolikt försöker FP vinna miljöpoäng. Om vi antar att frågan om skogsarealen är rätt enkel att faktamässigt bevisa, varför skulle skogsägarna ljuga? Jag tror inte att skogsägarna ljuger. Oavsett om skogsägarna ljuger eller inte undrar jag vilken liberal tolkning som FP ledaren anser sig stå bakom om han utifrån annat än fakta om skogsarealen anser att äganderätten skall inskränkas? Alliansen har redan ett grönt parti, jag tror det blir bättre för laget om FP försöker få ordning på skolan istället för att ge sig in i en match som de inte klarar av.

Är äganderätten viktig?
Börjar vi i krisens tid närma oss en tid där äganderätten för medelklassen inte längre skall gälla? Är det vårt nya arbetarsamhälle? Är det en dum fråga tycker du? Då tycker jag att du skall googla lite om rätten att fritt få placera sina pensionspengar. Jag blir minst sagt stum när Svenskt Näringsliv går ut och anser att jag inte skall få möjligheten att mer fritt flytta mitt pensionssparande mellan olika aktörer. De anser typ "att jag inte är klok nog att förvalta mina egna pengar".  Svenskt Näringsliv är i huvudsak en mycket trovärdig och bra lobby- och förhandlingskraft i Sverige. I denna pensionsfråga verkar de dock ha gått fullständigt snett. Visst finns det oseriösa finansmänniskor och kapitalförvaltare. Det är dock inte skäl för att hindra oss från att sätta tuffare tryck på dem som förvaltar alla våra pensionspengar genom att göra det möjligt att flytta pengar mellan förvaltare. Om man nu är så rädd för oseriösa förvaltare kan samhället göra det möjligt att placera om mellan förvaltare som klarar vissa grundkvalitetskrav. Det är inte ovantligt. Nästan alla mindre, medelstora och stora fonder har tydliga placeringsdirektiv som förväntas följas. Låt mig få välja vilka jag vill skall förvalta mitt pensionskapital genom att sätta upp minimikriterier för dem jag kan välja mellan! Även om det endast blir åtta av staten godkända hförvaltare kvar innebär det att konkurrensen blir på riktigt och makten över våra pensionspengar kommer att flytta från institutionerna till oss pensionssparare. Är det inte så vi vill att det skall vara? Bara av äganderättsperspektiv borde detta vara en självklarhet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar