tisdag 1 mars 2011

Ödmjukhet

Att vara ödmjuk
Vid flera tillfällen den senaste veckan har jag hört att det är viktigt att vara ödmjuk. Vad innebär det att vara ödmjuk? Jag roade mig med att fråga runt lite och få olika människors svar på den frågan. Nedan följer några exempel på "översättningar";

Att;

- inte vara glad när andra är ledsna
- ge beröm även om man själv får skäll
- inte tro att man är något (dvs Jantevariant)
- förstå att man är minst lika begränsad som alla andra
- inte utnyttja att man har fördelar i förhållande till andra 

Rätt och fel
Det mest intressanta var att många inte kunde klä ordet i någon översättning. Hur skall man tolka det? Att det finns ord som många använder men som få förstår innebörden av kanske? Jag tycker att det är viktigt att visa människor respekt. Jag förväntar mig att i utbyte få respekt. Det är min utgångspunkt vid mänskliga relationer. Vissa personers tolkningar av ordet ödmjukhet tycker jag inte om. Jag kan inte förstå varför man skall vara undfallande eller varför man inte skall använda sina kunskaper bara för att det kan upplevas som att man inte är ödmjuk (vad det nu betyder). Om jag använder exemplen på översättningar ovan kan jag konstatera att ordet inte är tillräckligt bra definierat för att jag skall gilla det. Det jag vet är vad som är rätt eller fel ur mitt perspektiv. Om det innebär att inte vara ödmjuk när man tydligt markerar att något är fel, då är jag gäna en person som saknar ödmjukhet. Tycker du att det finns en bra förklaring av ordet och vad innebär ordet för dig?


2 kommentarer:

  1. Ödmjukhet är en personlig egenskap. En ödmjuk person har en balanserad självuppfattning och är medveten om sina begränsningar.

    SvaraRadera
  2. Tack för din tolkning. Vet du vad som står som beskrivningar av ordet om du slår upp det i en bättre ordbok?

    SvaraRadera