torsdag 24 mars 2011

Arenabyggen

Varför drivs orimliga arenakrav från förbunden?
Det är verkligen många arenabyggen i Sverige idag. Den senaste artikeln jag läste i ämnet gjorde att jag inte kunde låta bli att reflektera över om det inte är byggindustrin som ligger bakom att alla idrottsförbund driver arenakraven så hårt. Varför måste t ex fotbollsförbundet ställa så höga krav på arenakapacitet som de uppenbarligen gör? Jag förstår att det är värdefullt att försöka få så många att besöka en final som möjligt men man kan knappast motivera att bygga arenaanläggningar, runt om i Sverige, för att eventuellt vara värd för en final i en stor sport. En kommun som Uppsala behöver fler arenor och någon med betydligt större besökskapacitet än vad vi har idag. Jag kan dock inte förstå varför det även skall gälla betydligt mindre orter.

Flexibilitet
Jag tycker att den lösning som valts vid Studenternas idrottsplats i Uppsala, i samband med bandyfinalerna,  är lysande. Där nyttjas ett bolag som tillhandahåller ett mobilt läktarsystem. Det innebär att man i samband med ett stort event kan utöka kapaciteten och balancera den enskilda matchens kapacitetskrav med en extra ordinär intäkt. Det måste vara den landsomfattande bästa vägen framåt. Jag tror t o m att det är en viktig väg att ta om man vill att idrotten än en gång skall kunna attrahera besökare. Det är mycket roligare att vara på en arena som är full med 2800 åskådare än att vara 2800 åskadare i en arena som har ytterligare 10000 tomma platser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar