fredag 18 mars 2011

Molnet som tar över

Molnet som tar över
Det börjar nästan bli tråkigt att följa IT och Telecommarknaden. Det handlar i princip bara om hur "the cloud" och sensorer tar över. Sensorer är intressant men "the cloud" är ju nästan bara en återgång till stordatorer som interagerar med lite smarta terminaler och dagens användarvänliga människa/maskingränssnitt och smarta applikationer. Precis som på de traditionella stordatorernas tid är underhålls och skalfördelarna stora med att dela kraft istället för att distribuera så mycket kraft som inte behövs. Det är dessutom mer miljövänligt att hushålla bättre med kraften via "cloud technology".  Jag måste tillstå att det i kampen om försäljningsframgångar runt "the cloud" också pågår omfattande och intressanta omstruktureringar av IT branschen. Inte minst av företag som HP och Dell.

Politisk erfarenhet värdefull
Jag blev nyligen kontaktad av en ledande person inom HP som erbjöd mig ett intressant förändringsuppdrag. HP har försökt ställa om tidigare med varierande framgång. HP är ett lysande exempel på hur svårt det är att ställa om från att vara något idag till att bli något annat men ändå utifrån den nytta man vill vara med att skapa. Både HP och Dell har under flera år försökt förvärva sig in i mjukvaru och tjänstesektorn. Det har, som alltid, varit med varierande framgång. De allra flesta har min tidigare arbetsgivare IBM som lysande förebild. Ett hårdvaru och stordatorfokuserat bolag som verkligen lyckats ställa om och bli ett mycket lönsamt mjukvaru och tjänsteföretag istället. Att HP frågar efter mina förändringsledartjänster är inte så konstigt eftersom jag kommer från branschen och då jag jobbat väldigt mycket med dessa frågor inom IBM, Enator och på Ericsson. Det som var roligast med frågan var att de även ansåg att min tid och mina erfarenheter inom politiken är värdefull. Tror du att det kan vara så att min tid inom politiken kan vara värdefull inom industrin? Det är idag otänkbart för mig att ta ett liknande uppdrag eftersom jag gett ett löfte till Uppsalas invånare och dessutom fortfarande värdesätter att inte ständigt behöva resa runt i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar