lördag 19 mars 2011

Handlingskraftig minister

Aktivare ägande i statliga bolag
Det är inte så vanligt med ledande näringslivsföreträdare som blir ledande politiska företrädare. Jag tycker att det är synd eftersom en gedigen ledarskapserfarenhet inom näringslivet starkt kan bidra till att våra offentliga verksamheter utvecklas bättre. Jag tycker att Peter Norman, finansmarknadsminister, är ett exempel på ett sådant undantag som verkar göra ett bra jobb. Med den pondus som hans tidigare erfarenheter ger honom tvekar han inte att "sätta ner foten" och bl a kräva att styrelser presterar ett bra jobb. Eftersom regeringen, tyvärr, inte kan genomföra fler utförsäljningar av statliga bolag kan han säkert göra mycket mer nytta i att skärpa ägandeutvecklingen av statens bolag. Inte minst tycker jag att det var bra att han sparkade Lars Westerberg som gav den sparkade Vattefallschefen Lars G Josefsson väldigt förmånliga "tack och hej" vederlag. Det räcker gott och väl med de enorma ersättningar han fått under sin tid som VD. Jag känner en föredetta GD/VD för Vattenfall. Han tjänade mycket mindre men jobbade väldigt mycket för att se till så att bolaget utvecklades så bra som möjligt i alla fall.

Kompetens även i statliga bolag tack
Nyligen tillsattes en ny ordförande i Svenska spel. Den tillsättningen tycker jag var en besvikelse och där gjorde inte Norman och hans departement ett bra val för oss skattebetalare och ägare till verksamheten. Det finns gott om affärsmässigt skolade personer som också fårstår utmaningarna med ett spelföretag och med internet/mjukvarubranschens tekniska utmaningar. Hur kan man välja Anitra Steen? Det känns inte seriöst. Ja, ja, ja bortsett från den plumpen tycker jag att Norman gör ett bra jobb. Nu hoppas jag att han ser till så att fler statliga styrelser blir bemannade med duktigare personer och personer som fattar att uppdraget är att ge oss skattebetalare/ägare maximalt värde. På Vattenfall finns tydligen mycket att göra då ryktena gör gällande att de gjort många dåliga förvärvsaffärer under förra ledarskapet som kommer att kosta oss ägare mycket i framtiden..... Varför har Vattenfall sex av tretton styrelseledamöter som är arbetstagarrepresentanter? Det räcker väl med två eller max tre! In med starkare kort i våra styresler!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar