måndag 29 november 2010

Stora tänkare

Carl Bildt har rankats som en av vår tids stora tänkare. Det är inte dåligt. Jag har aldrig frågat Bildt vad hans tolkning av "att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större" är. Möjligen skulle hans svar göra honom ännu mer kvalificerad för en topplats i denna hedersamma ranking. Bildt är en reflekterande och stundtals intressant tänkare. Han delar med sig av sitt tänkande på sin blog och den är stundtals väldigt intressant. Som med alla dessa rankningar blir jag dock lite skeptisk till dess kvalitetsprocess när de största tänkarna anses vara bl a Warren Buffet och Bill Gates. Jag har träffat dem båda. Att Gates är en topplistad kan jag förstå. Han är skarp i sina analyser och hans perspektiv är en intressant kombination av altruism och egoism. Att Buffet ens finns med bland de 10.000 största tänkarna finner jag som tecken på mycket dålig kvalitetssäkring. Buffet är en intressant person på sitt sätt. Jag vill dock inte ge honom äran att vara en av vår tids största tänkare. Att analysera företagsmarknaden och människans girighet är en sak. Att klara av att både bedöma större förändringar inom våra ekonomier, politiska processer, kulturella svängningar och engagera sig i filosofiska resonemang, då är man värd att vara bland de främsta. Nelson Mandela är nog en av de som kommer högst i denna rankingen om den varit kvalitetssäkrad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar