måndag 15 november 2010

Kan dåligt väder vara positivt?

Kan dåligt väder vara något positivt? I tider som dessa känns det svårt att tänka sig det. Dock måste jag dela med mig av ett av de synpunkter som jag fått ta del av från kloka personer genom tiderna. Året var 1992 och jag hade just haft ett möte med Curt Nicolin (En av dåtidens mäktigaste industiledare och en av 1900-talets mest betydelsrika industriledare i Sverige). Det var ett väder liknande det vi har just nu. Svensk som jag är kommenterade jag vädret och såg fram mot resan mot sydligare breddgrader. Curt talade då om att "vädret är en av Sveriges största komparativa (jämförelsevisa) fördelar. Tack vare vårt så kallade dåliga väder arbetar svenska folket bättre och effektivare än de flesta. Glöm aldrig det". Jag har aldrig glömt de orden och särskilt en dag som denna försöker jag glädjas och hoppas att han visste vad han sa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar