fredag 19 november 2010

Gnäll, gnäll och mer, mer

Lyft blicken! Jag önskar att många fler gjorde det med jämna mellanrum. Det är vad jag önskar mig i julklapp. Jag, jag, jag, jag och mer, mer, mer och mer är inte en hållbar väg framåt. Jaget är självklart viktigt men det är ett jag som måste fungera i en bra samklang med andra jag. Mer och mer och mer går inte om vi inte samtidigt ökar effektiviteten, antalet bärande företag och även produktiviteten! Så enkelt är det. Personligen tycker jag inte att en ytterligare höjd pensionsålder är vägen framåt. Är du medveten om att vi i Sverige överväger att flytta fram pensionsåldern ytterligare från 67 till 69!!! Det är självfallet för att fler av oss skall dö innan vi börjar kosta pengar i pensionssystemet. Lite är det även kopplat till att få fler att vara produktiva längre. Det är dock onödigt med en pensionsålder. Varför inte göra som de talar om i England att låta det vara helt fritt efter egna önskemål och förmåga? Helt klart är dock att skriken efter mer vård och omsorg bara kommer att öka. Helt klart är att den enda vägen för att klara det är att fler jobbar och att fler bärkraftiga internationella företag skapas med basen i Sverige. Det är huvudutmaningen! Utan dessa företagare och företag går Sveriges och Uppsalas invånare en mörk framtid till mötes. Det eviga gnällandet från många saknar perspektiv. Nästan allt i Sverige håller en hög standard. Nästan alla kan bidra lite mer istället för att bara gnälla.

Jag kan inte låta bli att reflektera över Madeleine Leijonhufvuds debattartikel om stöd för barn med oansvarliga föräldrar. Jag delar hennes syn att det är perverst att det är straffbart att inte betala TV-avgift och att det är helt fel att dricka ett glas vin och sedan köra MEDANS det inte leder till något samhällsstraff att vara en fullständigt oansvarlig förälder. Hon fokuserar särskilt på föräldrar som super sig fulla och rimligen inte kan vårda sina barn på ett acceptabelt sätt. Det är inte nog med att dessa barn far illa. Många av dessa barn får livslånga problem som även drabbar övriga samhället. Det borde vara en självklarhet att vi blir bättre på att se till barnens bästa!!! Det tjänar alla på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar